Przejdź do treści

Jak samemu potwierdzić usterkę nawigacji Comand NTG2 w Mercedesie?

Ostatnia aktualizacja: 19 października 2025 (treść)

Test pętli MOST to metoda diagnostyczna pozwalająca jednoznacznie potwierdzić, czy usterka (np. zawieszanie się na logo lub restarty) w Mercedesie z systemem NTG2 jest spowodowana awarią samej jednostki centralnej Comand, czy innego modułu w pierścieniu światłowodowym (np. wzmacniacza lub zmieniarki).

Twoje radio Comand NTG2 w Mercedesie zawiesza się na logo. Czasami się restartuje, czasami na chwilę zaskoczy, by za moment znów zgasnąć. Stoisz przed frustrującym dylematem: co tak naprawdę jest zepsute? Czy to na pewno wina radia?

Wymiana modułów „w ciemno” to kosztowna loteria. Możesz wydać pieniądze na używane radio tylko po to, by odkryć, że problem leży gdzie indziej (np. we wzmacniaczu). Zanim podejmiesz jakiekolwiek decyzje serwisowe, musisz mieć 100% pewności, który element zawodzi.

W tym poradniku DIY pokażemy Ci prosty, 10-minutowy test, który możesz wykonać samodzielnie przy użyciu narzędzia za kilkadziesiąt złotych. Potwierdzisz, czy to na pewno Comand jest uszkodzony. Jeśli tak, od razu dowiesz się, jakie są standardowe warunki regeneracji takiej jednostki (koszt to zazwyczaj 984 zł brutto, naprawa trwa 1-5 dni, a gwarancja wynosi 12 miesięcy).


Krok 1: Jakie objawy kwalifikują się do tego testu?

Ten poradnik jest dla Ciebie, jeśli obserwujesz w swoim Mercedesie któryś z poniższych problemów, wskazujących na przerwę w pętli światłowodowej:

  • Zawieszanie się na logo Mercedes (Boot Loop): Radio uruchamia się, pokazuje logo „Mercedes Benz” i na tym staje lub cyklicznie restartuje się w pętli.
  • Losowe restarty podczas jazdy: Radio działa przez chwilę, po czym nagle gaśnie i próbuje uruchomić się ponownie.
  • Rozładowywanie akumulatora: Czasem usterce towarzyszy ciągły pobór prądu, nawet po wyłączeniu zapłonu, co prowadzi do rozładowania akumulatora przez noc.

Krok 2: Jakich urządzeń dotyczy ten poradnik?

Metoda ta dotyczy systemu nawigacyjnego Comand NTG2 (producent: Harman/Becker), montowanego w Mercedesach od ok. 2005 roku.

Urządzenia te znajdziesz m.in. w modelach:

  • Mercedes A Klasa (W169)
  • Mercedes B Klasa (W245)
  • Mercedes C Klasa (W203)
  • Mercedes CLK (W209)
  • Mercedes ML (W164)
  • Mercedes GL (X164)
  • Mercedes R (W251)

Krok 3: Zrozumienie problemu – jak działa magistrala MOST?

Zanim zaczniesz test, musisz zrozumieć, dlaczego diagnoza jest tak ważna.

W Twoim Mercedesie poszczególne moduły audio (radio Comand, zmieniarka, sterownik telefonu, wzmacniacz) komunikują się ze sobą po światłowodzie. Cały ten system działa na zasadzie pierścienia (Magistrala MOST).

Wyobraź sobie, że dane przepływają z jednego modułu do drugiego, tworząc obieg zamknięty. Jeżeli którykolwiek z modułów w tym pierścieniu jest popsuty (np. wzmacniacz), to dane nie są przesyłane do kolejnego. Obwód zostaje przerwany (otwarty).

Efektem końcowym przerwania pierścienia są właśnie takie anomalie, jak zawieszanie się nawigacji. Dlatego logo Mercedes na ekranie nie zawsze musi oznaczać usterki samego radia Comand NTG2. Winny może być inny moduł w pętli.

Tylna obudowa radia Comand NTG2 Mercedes z widocznymi gniazdami zasilania, antenowymi FAKRA oraz złączem światłowodowym MOST.
Widok złączy (zasilanie, anteny, światłowód) na tylnej obudowie Comand NTG2 (Harman/Becker).

Krok 4: Test pętli MOST [INSTRUKCJA KROK PO KROKU]

Metodą na szybką weryfikację, czy to na pewno Twój Comand ma usterkę, jest wykonanie testu na zamkniętym światłowodzie.

Polega to na odłączeniu oryginalnego przewodu światłowodowego od radia i podłączeniu w jego miejsce specjalnej pętli (zworki) MOST. To nic innego jak kawałek „zagiętego” światłowodu, który „oszukuje” system, zamykając pierścień bez udziału radia.

Procedura weryfikacji usterki

Test składa się z następujących kroków:

Wtyczka zasilająca radia Comand NTG2 z oryginalnie wpiętym światłowodem MOST przed testem diagnostycznym.
Wtyczka zasilająca Comand NTG2 z oryginalnie wpiętym światłowodem MOST.
  1. Zdemontuj jednostkę Comand NTG2 z deski rozdzielczej.
  2. Odłącz główną wtyczkę zasilającą (to w jej skład wchodzi przewód światłowodu).
  3. Wypnij z tej wtyczki małą, podwójną wtyczkę ze światłowodem (zazwyczaj pomarańczowe przewody).
  4. Wepnij w jej miejsce zakupioną wcześniej pętlę MOST.
  5. Ponownie podłącz całą, zmodyfikowaną wtyczkę zasilania do radia i uruchom testowo urządzenie.
Pętla światłowodu (zworka) potrzebna do samodzielnej diagnozy usterki magistrali MOST w Mercedesie Comand NTG2.
Pętla światłowodu (zworka) potrzebna do wykonania diagnozy.
Wtyczka zasilania radia Comand NTG2 z założoną pętlą MOST na potrzeby testu - oryginalny światłowód jest wypięty.
Wtyczka zasilania z założoną pętlą MOST (oryginalny światłowód jest wypięty).

Interpretacja wyników testu (Kluczowy moment!)

Masz teraz dwie możliwości:

  1. Comand JEST SPRAWNY: Jeżeli w tym momencie sprzęt działa poprawnie – widzisz pełne menu, możesz przełączać między stacjami radiowymi, nic się nie resetuje ani nie zawiesza – to Twój Comand NTG2 jest sprawny. Pełny opis napraw znajdziesz w artykule naprawa COMAND NTG2. Usterki musisz szukać w innych modułach pierścienia MOST (np. we wzmacniaczu lub zmieniarce). Jedyną anomalią w tym trybie będzie brak dźwięku (bo pominąłeś wzmacniacz w pętli – oczywiście, o ile masz wzmacniacz w aucie).
  2. Comand JEST USZKODZONY: W sytuacji, gdy problem występuje nadal (mimo założonej pętli radio wciąż wisi na logo lub się restartuje) – masz 100% potwierdzenie. Twój Comand NTG2 jest popsuty i nadaje się do naprawy.

Krok 5: Diagnoza potwierdzona – co dalej?

Jeśli Twój test jednoznacznie wykazał winę jednostki Comand (scenariusz nr 2), nie musisz już szukać „w ciemno”. Możesz zlecić regenerację uszkodzonego urządzenia.

Skuteczna naprawa polega na regeneracji płyty głównej urządzenia. W OEMatic proces ten wygląda następująco:

  • Całkowity koszt: 984 zł brutto
  • Czas realizacji: 1-5 dni roboczych
  • Gwarancja: 12 miesięcy (pisemna gwarancja – faktura VAT)

Naprawa jest na poziomie sprzętowym, co oznacza, że po odesłaniu urządzenia jest ono w pełni gotowe do montażu (plug & play) i nie wymaga żadnego kodowania.

Szczegółowy opis przyczyn usterki (dlaczego NTG2 się psuje?) oraz procesu regeneracji krok po kroku znajdziesz w naszym głównym artykule serwisowym:
➡️ [Naprawa Comand NTG2 Mercedes – zawiesza się na logo? Jak to regenerujemy]

FAQ – Pytania dotyczące diagnozy


O autorze tego artykułu

Artykuł przygotowany przez zespół techniczny serwisu. Specjalizujemy się w zaawansowanej diagnostyce i naprawie fabrycznych systemów radio nawigacji marek premium. Posiadamy wieloletnie doświadczenie i setki naprawionych jednostek Comand NTG2 montowanych w autach Mercedes Benz na koncie.

Potrzebujesz pomocy w diagnozie lub naprawie?

Jeśli po przeczytaniu poradnika masz wątpliwości lub Twoja diagnoza potwierdziła usterkę Comanda – jesteśmy do dyspozycji.

Szybko i bezpłatnie wyceń naprawę Comanda.

 

lub zadaj pytanie: info@oematic.pl / +48 603 443 100