Przejdź do treści

Naprawa nawigacji samochodowych – fabrycznych, wysyłkowo i z gwarancją

Aktualizacja: 07.11.2025 (treść, zasady)

Naprawa fabrycznego systemu radio-nawigacji (jak Mercedes Comand, Audi MIB, VW RNS, Porsche PCM czy Honda Connect) polega na precyzyjnej diagnostyce i usunięciu źródła usterki – najczęściej błędów pamięci eMMC/Flash, awarii dysku twardego lub uszkodzenia GPS. OEMatic przywraca pełną funkcjonalność urządzenia wysyłkowo, bez konieczności dowożenia samochodu do serwisu ani kosztownej wymiany całej jednostki.

Wpisujesz cel w nawigacji, a Twój system NTG, MIB lub Connect właśnie się zrestartował – po raz piąty z rzędu. Albo co gorsza, zamiast mapy wita Cię czarny ekran. Znasz taki scenariusz?

Awaria radio nawigacji to dziś problem znacznie większy niż tylko brak mapy. W nowoczesnych samochodach system multimedialny to zintegrowane centrum sterowania pojazdem. Gdy system zawodzi, często tracisz nie tylko nawigację, ale także dostęp do mediów, telefonu przez Bluetooth, a czasem nawet możliwość zmiany ustawień pojazdu czy klimatyzacji. Masz w aucie topowe wyposażenie, za które zapłaciłeś, a które nagle staje się bezużyteczne.

W OEMatic specjalizujemy się w regeneracji fabrycznych systemów nawigacyjnych. Skuteczna naprawa to zazwyczaj 1-5 dni roboczych, na każdą usługę udzielamy gwarancji 12-24 miesiące, a wstępna wycena jest zawsze bezpłatna.


Co to znaczy fabryczne radio nawigacja?

Termin „fabryczna radio nawigacja” (nazywana też jednostką OEM – Original Equipment Manufacturer) oznacza, że jest to system multimedialny, który został zaprojektowany i zamontowany w Twoim samochodzie bezpośrednio przez producenta (np. Audi, BMW, Volkswagen) na linii produkcyjnej.

Całkowity wygląd radia MIB STD2 PQ gotowego do wysyłki w celu naprawy niedziałającego ekranu dotykowego.
Widok na kompletną jednostkę MIB STD2 PQ z panelem przednim i metalową obudową.

To nie jest zwykłe „radio”, które można łatwo wymienić.

W przeciwieństwie do uniwersalnych zamienników, jednostka fabryczna jest głęboko zintegrowana z elektroniką samochodu poprzez magistralę CAN. Oznacza to, że jest odpowiedzialna nie tylko za mapy i muzykę, ale także za kluczowe funkcje pojazdu:

  • Pełną obsługę sterowania z kierownicy
  • Wyświetlanie informacji z czujników parkowania (PDC) i fabrycznej kamery cofania
  • Dostęp do ustawień pojazdu (np. oświetlenia, trybów jazdy, ustawień klimatyzacji)
  • Komunikację z innymi modułami (np. wzmacniaczem, licznikiem).

Przykłady popularnych systemów fabrycznych, których naprawą się zajmujemy:

  • Audi: MMI, MIB
  • BMW: CIC, NBT, NBT Evo
  • Mercedes-Benz: Comand (NTG2, NTG3, NTG3.5, NTG4, NTG4.5, NTG5, NTG5.1, NTG5.5, NTG6)
  • Volkswagen: RNS 510, Discover Pro
  • Porsche: PCM1, PCM2, PCM2.1, PCM3, PCM3.1, PCM4, PCM5.
  • Man / Scania: AUS3, MMT Advanced
  • Honda: Connect
  • I wiele innych (Skoda Columbus, Seat Media System, itp.)

Właśnie z powodu tej głębokiej integracji, awaria jednostki fabrycznej jest tak problematyczna, a jej wymiana na niefabryczny zamiennik (np. system Android) niemal zawsze wiąże się z trwałą utratą kluczowych funkcji pojazdu. Dlatego właśnie specjalizujemy się w ich skutecznej regeneracji.

Ekran nawigacji Porsche PCM3 z typowym objawem uszkodzenia grafiki w postaci kolorowych artefaktów i szumu.
Typowy objaw uszkodzenia procesora graficznego w Porsche PCM3.0 / 3.1 – ekran wyświetla tzw. „krzaczki”, co całkowicie uniemożliwia korzystanie z urządzenia.

Typowe usterki nawigacji – co psuje się najczęściej?

Fabryczne systemy nawigacyjne to skomplikowane komputery, które (niestety) mają swoje typowe „bolączki”. Jako wyspecjalizowany serwis doskonale znamy te scenariusze. Awariom ulegają najczęściej trzy obszary: oprogramowanie i pamięć (powodując restarty), dyski twarde i moduły GPS (powodując problemy z mapami) oraz komponenty fizyczne (ekrany, pokrętła).

Poniżej pogrupowaliśmy najczęstsze problemy, z którymi się spotykamy.

1. Problemy z systemem i oprogramowaniem (restarty, czarny ekran)

To najbardziej krytyczna grupa usterek. System nie jest w stanie się poprawnie uruchomić lub komunikować z autem.

  • Ekran startowy z logo i brak dalszego uruchamiania (pętla bootloop)
    • Objaw: Najczęstszy problem. Jednostka wyświetla logo (np. Audi MMI, Porsche PCM, Mercedes Comand), po czym zawiesza się lub restartuje.
    • Prawdopodobna przyczyna: Błąd systemu lub pamięci NAND / eMMC Flash, błędy oprogramowania lub błędy zasilania.
    • Taka usterka występuje np. w radio nawigacja FT0053A
  • Brak obrazu lub czarny ekran
    • Objaw: System jest „martwy”, ekran pozostaje czarny, mimo że podświetlenie przycisków może działać.
    • Prawdopodobna przyczyna: Uszkodzenie procesora graficznego (GPU), taśm, podświetlenia lub układów na płycie głównej.
  • Brak komunikacji z autem (CAN / MOST)
    • Objaw: Nawigacja nie „widzi” samochodu. Powoduje to brak reakcji na sterowanie z kierownicy lub problemy z innymi modułami.
    • Prawdopodobna przyczyna: Uszkodzony interfejs magistrali CAN / MOST na płycie głównej (typowe dla Mercedes, Audi, VW).

2. Problemy z mapami, GPS i dyskiem twardym (HDD)

Usterki związane bezpośrednio z funkcją nawigowania i odczytem danych.

  • Nie ładuje map / Błąd odczytu dysku twardego (HDD)
    • Objaw: System wyświetla błędy odczytu map lub dysku HDD. W nowszych modelach może to zawieszać cały system.
    • Prawdopodobna przyczyna: Mechaniczne zużycie fabrycznego dysku twardego. Wymieniamy je na nowe lub na szybsze dyski SSD.
  • Błąd systemu GPS (brak sygnału)
    • Objaw: Pozycja na mapie jest „zamrożona” lub system ciągle szuka satelit.
    • Prawdopodobna przyczyna: Uszkodzenie anteny, modułu GPS wewnątrz jednostki lub błędy w firmware.

3. Awarie mechanizmów i paneli sterowania

Fizyczne uszkodzenia komponentów, z którymi masz bezpośredni kontakt.

  • Nie działa dotyk lub ekran reaguje z opóźnieniem
  • Brak reakcji na przyciski lub uszkodzone pokrętło
    • Objaw: Główne pokrętło (iDrive, MMI) nie potwierdza wyboru, przeskakuje opcje lub przyciski na panelu nie reagują.
    • Prawdopodobna przyczyna: Błędy w mikrostykach (często po zalaniu) lub zużycie mechaniczne.

4. A co z dźwiękiem lub kodem do nawigacji?

Często klienci zgłaszają nam również te dwa problemy, które wydają się związane z awarią nawigacji, ale w rzeczywistości są oddzielnymi usługami:

  • Brak dźwięku z nawigacji (lub trzaski w głośnikach)
  • Nawigacja prosi o kod PIN lub jest zablokowana
    • Wyjaśnienie: Po odłączeniu akumulatora lub wymianie modułu, system może poprosić o kod zabezpieczający. To nie usterka, a zabezpieczenie antykradzieżowe.
    • Rozwiązanie: sprawdź usługę Odkodowania radia i nawigacji.
Panel przedni nawigacji Hyundai Kia LAN6200 z typową usterką – niedziałający ekran dotykowy. Widok całego modułu przed profesjonalną naprawą płyty głównej.
Wygląd przodu radio nawigacji z serii LAN6200. Mimo że panel wygląda na w pełni sprawny, usterka niedziałającego dotyku ma swoje źródło głęboko wewnątrz, na płycie głównej urządzenia.

Obsługiwane marki fabrycznych radio nawigacji

Specjalizujemy się w naprawie i regeneracji wybranej oryginalnej (OEM) elektroniki audio montowanej fabrycznie w pojazdach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Kliknij na markę, aby zobaczyć powiązane wpisy.

Serwisujemy również komponenty i urządzenia producentów takich jak:
Alpine, Becker, Blaupunkt, Bosch, Clarion, Continental, Denso, Fujitsu Ten, Harman Becker / Harman Kardon, LG, Magneti Marelli, Mitsubishi Electric, Siemens VDO, Visteon.

Uwaga: OEMatic nie jest powiązany z producentami wymienionych urządzeń ani marek pojazdów. Nazwy marek i modeli służą wyłącznie celom informacyjnym, wskazując kompatybilność naszych specjalistycznych usług serwisowych z fabryczną elektroniką montowaną w tych pojazdach.

❓ Nie widzisz swojego modelu na liście? To nie znaczy, że go nie naprawimy!
Zadzwoń: +48 603 443 100 lub wypełnij formularz – odpowiemy w 24h (często znacznie szybciej!)

Co mówią klienci o naprawach w OEMatic?

Od dłuższego czasu walczyłem z uporczywym problemem w moim VW Passat B8– radio samochodowe notorycznie gubiło dźwięk. Na szczęście trafiłem do OEMatic Car Media Lab i to był strzał w dziesiątkę!Od pierwszego kontaktu widać było profesjonalizm i ogromną wiedzę na temat fabrycznych systemów audio. Szybka diagnoza i jeszcze szybsza (i co najważniejsze: SKUTECZNA!) naprawa! Efekt? Radio gra krystalicznie czysto, bez żadnych przerw czy zaników. Czuć, że usterka została usunięta u źródła, a nie tylko chwilowo zamaskowana.Jeśli macie jakiekolwiek problemy z fabrycznym nagłośnieniem, nawigacją czy radiem w swoim aucie (zwłaszcza VW, Audi, Skoda!), to zdecydowanie polecam OEMatic Car Media Lab. To prawdziwi eksperci!
Łukasz Puziak
Łukasz Puziak
19:57 04 Nov 25
Szybka i fachowa naprawa. Super kontakt!
Paweł Wieczorek
Paweł Wieczorek
15:01 04 Nov 25
OE Matik firma bardzo solidna godna polecenia.
Krzysztof Tekiela
Krzysztof Tekiela
13:54 04 Nov 25
Wzmacniacz Audi po zalaniu, naprawiony szybko i sprawnie. Kontakt z firmą elegancki.
Bartek Mazgaj
Bartek Mazgaj
14:50 30 Oct 25
Świetna firma pomogą wam w każdej sytuacji jeśli chodzi o nawigację.Dwie firmy z województwa małopolskiego tu gdzie mieszkam zasugerowały mi wymianę urządzenia, w autoryzowanym serwisie koszt usunięcia usterki 1400 ,- a oni pomogli mi to naprawić i to przez telefon 😃
Miroslaw Syty
Miroslaw Syty
10:36 27 Oct 25
Radio Travelpilot fx z Forda Focusa długo nie pozostało w stanie standby bo zabrali sie za niego zdolni i konkretni serwisanci z OEMatic😁 Całe 2 dni było w naprawie i znowu gra i trąbi jak zespół Kombi😅Szybko, sprawnie i solidnie!POLECAM 👍
Michał Michalski
Michał Michalski
20:35 02 Oct 25
Naprawa przypadku ciężkiego, bardzo mocno uszkodzonego wzmacniacza Harman Kardon - profesjonalnie, błyskawicznie i z doskonałym kontaktem na każdym etapie zlecenia.Świat byłby piękny, gdyby każda firma wykazywała się tak wielkim profesjonalizmem i fachową obsługą. Gwiazdek chętnie dałbym 10, a firmę będę szczerze polecał!
Marek Raptorecki
Marek Raptorecki
16:13 30 Sep 25
Z pełnym przekonaniem polecam firmę Oematic Tomasz Mazurkiewicz .Naprawa wzmacniacza Green Edge JBL została wykonana szybko, profesjonalnie i z dbałością o każdy detal. Sprzęt działa teraz bez zarzutu, a jakość dźwięku wróciła do pierwotnego stanu (a może i lepiej!). Dodatkowo, bardzo dobry kontakt, rzeczowe podejście do klienta i uczciwa wycena usługi. Zdecydowanie warto powierzyć im swój sprzęt!
Piotr Mazur
Piotr Mazur
17:28 13 Sep 25
Radio w Iveco daily z 2023roku naprawione jak należy i do tego naprawdę szybko. Kosztorys ustalony przed naprawą. Solidnie zapakowane radio z powrotem przed wysyłką. Fachowa robota!Polecam!
M Stasiu98
M Stasiu98
16:48 29 Aug 25
Długo szukałem kogoś kto naprawi mi wzmacniacz samochodowy ( Amp 600 dynaudio volkswagen) i w końcu trafiłem na firmę OEMatic i Pana Tomasza. Świetny kontakt, naprawa błyskawiczna i skuteczna. W końcu mogę znowu słuchać muzyki w samochodzie. Polecam z całego serca!!!
Adam Baranowski
Adam Baranowski
10:06 21 Aug 25

Chcesz bezpłatną wycenę?

Wyceń naprawę teraz

lub zadaj pytanie: info@oematic.pl / +48 603 443 100