Przejdź do treści

Brak dźwięku we wzmacniaczu Kia/Hyundai AMP-80SLE / AMP-80RPE? Znamy rozwiązanie!

Przednie gniazda wzmacniacza AMP-80RPE (96370A4100) – widok radiatora i gniazda zasilania

Brak dźwięku, głośny „huk” lub losowe trzaski w głośnikach? Jeśli Twój samochód ma wzmacniacz z serii AMP-80, niezależnie, czy to AMP-80SLE (np. 963703W300, 963703U700, 963703Z101) czy AMP-80RPE (96370A4100, 963703Z150) ten wpis jest właśnie dla Ciebie.
Naprawiamy różne warianty wzmacniaczy AMP z tej „rodziny”, montowane fabrycznie w Kia (Carens, Sportage, Sorento) i Hyundai (i40, ix35, Veloster) – objawy, przyczyny i koszty są praktycznie identyczne.
Ten wpis to uniwersalna ściąga: dowiesz się, co najczęściej psuje się z powodu wilgoci pod fotelem lub przepięć po „odpalaniu z boostera”, dlaczego koszt regeneracji 1476 zł brutto jest stały i jak zorganizować bezpieczną wysyłkę.

Jak sprawdzić, czy Twój wzmacniacz to właśnie seria AMP-80?

Zanim przejdziesz do przyczyn i rozwiązań, upewnij się, że mówimy o tym samym urządzeniu.
Problemy z identyfikacją są częste – klienci w formularzach podają różne nazwy producentów, a kluczowe informacje znajdują się na etykiecie. Sprawdź w trzech krokach, czy opis dotyczy dokładnie Twojego modułu:

1. Metoda wizualna – porównaj wygląd obudowy.

Spójrz na zdjęcia w tym artykule. Wzmacniacz, o którym piszemy, ma charakterystyczną, metalową obudowę pełniącą rolę radiatora oraz trzy główne gniazda przyłączeniowe z przodu.
Jeśli Twoje urządzenie wygląda tak samo lub bardzo podobnie, to już pierwszy, dobry znak.

Tylni panel wzmacniacza AMP-80RPE (96370A4100) – dwa wąskie złącza sygnałowe i perforowana osłona chłodząca.
Tylna część wzmacniacza AMP-80RPE z charakterystycznym radiatorem odprowadzającym ciepło.

2. Numery katalogowe – najpewniejszy sposób identyfikacji

Najpewniejszą metodą jest sprawdzenie naklejki znamionowej na obudowie wzmacniacza. Znajdziesz tam oznaczenia modelu oraz numer części. Szukaj symboli:

  • AMP-80SLE (96370-3W300, 96370-3U700, 963703Z101)
  • AMP-80RPE (96370-A4100, 963703Z150)
Etykieta znamionowa wzmacniacza Kia/Hyundai AMP-80RPE z widocznym numerem części 96370A4100 oraz producentem Mobis.
Naklejka znamionowa ze wzmacniacza AMP-80RPE. Numer części, taki jak 96370A4100, pozwala nam precyzyjnie zidentyfikować urządzenie.

3. Model samochodu – gdzie montowano te wzmacniacze?

Wzmacniacze z rodziny AMP-80 były fabrycznie montowane w wielu popularnych modelach bliźniaczych marek Kia i Hyundai. Najczęściej spotykamy je w:

  • Kia: Sportage, Sorento , Carens.
  • Hyundai: i40 , ix35 , Veloster.

Jeśli posiadasz jeden z tych samochodów i masz problem z dźwiękiem, jest bardzo prawdopodobne, że za usterkę odpowiada właśnie popsuty wzmacniacz z serii AMP-80.

„Radio działa, ale nic nie słychać” – Jak rozpoznać, że to na pewno wina wzmacniacza?

Na podstawie zapytań, które dostajemy, stworzyliśmy listę typowych objawów, które niemal na pewno wskazują na uszkodzenie fabrycznego wzmacniacza w Twojej Kii lub Hyundaiu. Sprawdź, czy któryś z tych scenariuszy brzmi znajomo.

  • Całkowity brak dźwięku. To absolutnie najczęściej zgłaszany problem. Klienci piszą: „Brak dźwięku, głosu” lub „nie działa dźwięk w głośnikach radio się odpala, nawigacja działa”. Charakterystyczne jest to, że reszta systemu wydaje się w pełni sprawna – „wszystkie przyciski i pokrętła sprawne, łączy się przez BT z telefonem […] ale brak dźwięku w którymkolwiek głośniku”. W niektórych przypadkach słychać dźwięki systemowe, np. z nawigacji, ale dźwięk z mediów jest całkowicie nieobecny.
  • Rozładowujący się akumulator. To drugi bardzo niepokojący objaw, często towarzyszący ciszy w głośnikach. Jak pisze jeden z klientów, „z podłączonym wzmacniaczem rozładowuje się akumulator”. Świadczy to o tym, że uszkodzony wzmacniacz pobiera prąd nawet po wyłączeniu zapłonu (nie usypia się do zera), co może unieruchomić pojazd.
  • Przepalanie bezpieczników. Klienci zgłaszają, że „wzmacniacz po podłączeniu pali bezpiecznik”. Jest to jednoznaczny sygnał poważnego zwarcia wewnątrz wzmacniacza dźwięku.
  • Niepokojące dźwięki: huk, trzaski lub pikanie. Zanim nastąpi całkowita cisza, wzmacniacz potrafi dawać o sobie znać w bardzo nieprzyjemny sposób. Opisujecie Państwo „głośny huk jak strzał z armaty” podczas wyłączania zapłonu lub „trzaski w głośnikach nawet przy wyłączonym radiu”. Czasem zdarza się, że dźwięk pojawia się nieregularnie, a wtedy „słychać wtedy pikanie i nie reaguje lub reaguje z opóźnieniem na zmianę głośności”.
  • Dźwięk zanikający po chwili. To odmiana problemu z brakiem dźwięku. Jak opisuje jeden z klientów: „przed całkowitą awaria radio 2 minuty grało 10 nie grało, aż po dwóch dniach dźwięk całkowicie zanikł”.

Jeśli którykolwiek z powyższych objawów występuje w Twoim samochodzie, możesz być niemal pewien, że winowajcą jest właśnie popsuty fabryczny wzmacniacz z serii AMP-80.

Wilgoć i przepięcia z boostera – dwa główne powody usterek wzmacniaczy AMP-80

Z naszego doświadczenia wynika, że za problemami z fabrycznymi wzmacniaczami Kia i Hyundai stoją najczęściej dwa scenariusze. Choć objawy – cisza, trzaski czy huk – są podobne, przyczyny niemal zawsze sprowadzają się do tych dwóch typowych powodów.

  1. Wilgoć pod fotelem lub w bagażniku. Klienci opisują, że po ulewie lub myciu samochodu dywanik pod fotelem pasażera jest mokry, a zaraz potem ginie dźwięk. Woda może dostawać się również przez nieszczelny szyberdach, uszczelkę podszybia, gąbkę wygłuszającą albo bagażnik. Nawet kropla wody może wywołać korozję i uszkodzić połączenia na płycie głównej wzmacniacza.
  2. Przepięcia po awaryjnym odpalaniu z boostera. Słaby akumulator + użycie słabej jakości boostera to murowany efekt uszkodzenia delikatnej elektroniki. Również wzmacniacza dźwięku.

Jeśli z głośników zapadła cisza tuż po ulewie albo po „ratunkowym” rozruchu z boostera, niemal na pewno winny jest wzmacniacz AMP-80. Przy odpowiednio wczesnej regeneracji da się go skutecznej uratować, zregenerować i zabezpieczyć przed powtórką.

Regenerować wzmacniacz czy kupić używkę?

Stojąc przed decyzją co dalej z niesprawnym wzmacniaczem w Twojej Kii lub Hyundaiu, wielu kierowców sprawdza ceny używanych jednostek na portalach aukcyjnych. To zrozumiałe, jednak gdy przyjrzymy się bliżej, „pozorna oszczędność” może szybko zamienić się w znacznie większy wydatek i dodatkowy ból głowy.

OpcjaKosztPisemna gwarancjaRyzyko ponownej awariiPochodzenie
„Sprawny z aukcji”800-2000 zł14 dniwysoka — uszkodzenie bywa
ukryte (wilgoć, zalanie)
Nieznane / samochód dawcy
z demontażu – najczęściej prywatny sprzedawca lub szrot.
Nowy z ASOok. 4200 zł12 miesięcyniska, ale 3× drożej
Magazyn (Kia/Hyundai) – fabrycznie nowy moduł z oficjalnej sieci dealerskiej.
Regeneracja w OEMatic1476 zł 12 miesięcy≈ 0 % (nowe elementy, układy, płyta zabezpieczona powłokąTwój oryginalny wzmacniacz – wyjęty z Twojego auta, po pełnej renowacji i testach.

Dlaczego regeneracja wygrywa? Najpewniejsze źródło – pracujesz na własnym, oryginalnym module, zamiast kupować niezweryfikowaną część z demontażu. Stały koszt i jasne zasady regeneracji wzmacniacza AMP-80SLE / AMP-80RPE : 1476 zł brutto, 12 miesięcy gwarancji, usługa trwa 1 – 5 dni. Bez dopłat „po diagnozie”. Wszystkie uszkodzone elementy są wymienione, a płyta zabezpieczona powłoką, więc prawdopodobieństwo powrotu usterki spada do zera. Pełna oryginalność auta – po naprawie zachowujesz fabryczny numer części. Instalacja audio działa dokładnie tak, jak przewidział producent.

Warunek jest jeden: wzmacniacz nie może być wcześniej otwierany, po próbach naprawy. Takie przypadki też przyjmujemy ale koszt regeneracji jest wyceniany indywidualnie na etapie ekspertyzy (1 – 2 dni od otrzymania).

Szybko i bezpłatnie wyceń naprawę sprzętu.

lub zadaj pytanie: info@oematic.pl / +48 603 443 100

Udostępnij ten artykuł swoim znajomym