Przejdź do treści

Naprawa radio nawigacji Kia Sportage IV – nie działa USB | 3 dni

Usterka portu USB w nawigacji Kia Sportage IV (model IA88613QLNG) to wynik zalania płyty głównej płynem (kawa, napój, woda). Korozja elektrochemiczna niszczy ścieżki i elementy w sekcji kontrolera USB, powodując całkowitą utratę funkcji ładowania, Android Auto i Apple CarPlay (podczas gdy inne funkcje (Bluetooth, radio) działają normalnie).

Podłączasz telefon do samochodu, spodziewając się uruchomienia map Google lub Spotify, ale nic się nie dzieje. Ekran nie reaguje, telefon nie ładuje się. Zmieniasz kabel na nowy, sprawdzasz inny telefon – efekt ten sam. Cisza.

Wielu właścicieli Kia Sportage IV w tym momencie słyszy w ASO diagnozę: „radio do wymiany”. Koszt nowej jednostki często przekracza kilka tysięcy złotych. Problem jednak nie leży w gnieździe USB w desce rozdzielczej, ani w oprogramowaniu. To fizyczne uszkodzenie elektroniki wewnątrz radia, wywołane przez ciecz.

W tym artykule pokażemy Ci, dlaczego „czyszczenie” płyty głównej spirytusem to za mało i na czym polega profesjonalna rekonstrukcja pyty głównej, którą wykonujemy za 984 zł brutto (naprawa trwa 3 dni robocze, a Ty otrzymujesz 24 miesiące gwarancji na piśmie).


Jak rozpoznać radio nawigację Kia Sportage IA88613QLNG?

Twoje radio to model IA88613QLNG jeśli na tylnej etykiecie znajdziesz Part NO 96560-F1920FMV. To fabryczna radio nawigacja montowana w Kia Sportage IV generacji z ekranem 8 cali.

Tylny panel radia Kia Sportage IA88613QLNG z gniazdami USB antenowym i złączami sygnałowymi
Tylny panel radio nawigacji IA88613QLNG ze złączami sygnałowymi i antenowymi

Dane z etykiety

Zweryfikuj te informacje na naklejce nawigacji:

Etykieta identyfikacyjna radia Kia Sportage IA88613QLNG z numerem Part NO 96560-F1920FMV i logo Hyundai Mobis
Etykieta identyfikacyjna z numerem modelu i widocznymi zaciekami
  • Model: IA88613QLNG
  • Producent: Hyundai Mobis (OEM – producent oryginalnych części dla Kia)
  • Part NO: 96560-F1920FMV
  • Modele aut: Kia Sportage IV (QL) 2016-2021

Spójrz na metalową obudowę swojego radia, szczególnie w okolicach etykiety (jak na zdjęciu powyżej). Jeśli widzisz na blasze ciemne zacieki, plamy lub ślady, masz 99% pewności, że woda dostała się do środka i trawi elektronikę.

Naprawiamy również inne modele radionawigacji Kia i Hyundai – jeśli masz inny numer modelu, napisz do nas.

Objawy usterki USB w radiu Kia Sportage

Główne objawy to całkowity brak reakcji na podłączenie USB, niedziałający Android Auto i Apple CarPlay, przy jednoczesnym prawidłowym działaniu Bluetooth i radia. Jeśli rozpoznajesz te objawy, to Twoje radio wymaga regeneracji płyty głównej.

1. Brak jakiejkolwiek reakcji na podłączenie telefonu przez USB

Podłączasz kabel USB do telefonu i do gniazda w podłokietniku. Ekran radia nie pokazuje żadnego komunikatu. Telefon nie zaczyna się ładować. System zachowuje się jakby nic nie podłączono – zero reakcji.

2. Pendrive z muzyką nie jest wykrywany

Wkładasz pendrive, który wcześniej działał bez problemu. Radio go ignoruje. Nie pojawia się opcja USB w menu źródeł audio. Próbujesz innego pendrive – to samo.

3. Telefon nie ładuje się przez USB w radiu

Kabel jest sprawny (ładuje w domu), ale po podłączeniu do radia telefon nie ładuje się. To często pierwszy sygnał, że coś jest nie tak z portem USB.

Takie usterki zdarzają się również w radio nawigacjach z Toyota.

4. Android Auto nie uruchamia się

Podłączasz telefon z Androidem kablem USB. Ekran Android Auto nie pojawia się. Telefon nie pyta o zgodę na połączenie. Aplikacja Android Auto na telefonie nie reaguje na podłączenie.

Jeśli masz również problemy z ekranem dotykowym w radionawigacjach Kia/Hyundai, może to wskazywać na szersze uszkodzenie płyty głównej lub samego ekranu dotykowego.

5. Apple CarPlay nie działa

iPhone podłączony kablem nie uruchamia CarPlay. Brak komunikatu na ekranie radia, brak pytania na telefonie o zaufanie urządzeniu.

6. Bluetooth działa normalnie

Co ciekawe, Bluetooth łączy się bez problemu. Możesz rozmawiać przez zestaw głośnomówiący, streamować muzykę bezprzewodowo. To potwierdza, że problem dotyczy wyłącznie sekcji USB.

7. Radio FM/DAB działa prawidłowo

Tuner radiowy odbiera stacje bez zakłóceń. Dźwięk jest czysty. To kolejny dowód, że usterka jest zlokalizowana w jednej sekcji płyty głównej.

8. Ekran dotykowy reaguje poprawnie

Nawigacja po menu działa płynnie. Ekran reaguje na dotyk. Wszystkie funkcje poza USB są sprawne.

Rozpoznajesz te objawy? Przyczyna jest jedna – i da się ją naprawić.

Przyczyna usterki – zalanie i korozja

Twoje radio zostało zalane płynem (kawa, napój, woda z klimatyzacji). Płyn dostał się do wnętrza i wywołał korozję elektrochemiczną w sekcji kontrolera USB. Korozja zniszczyła ścieżki i połączenia, dlatego USB nie działa.

Jak to wygląda – zdjęcia z mikroskopu

Na etykiecie tego konkretnego radia widać ślady zalania – plamy i zacieki. Ale prawdziwa skala uszkodzeń widoczna jest dopiero pod mikroskopem. Oto co znaleźliśmy na płycie głównej:

Korozja elektrochemiczna przy kontrolerze USB radia Kia Sportage widoczna osłona ekranująca i układ SMSC powiększenie x13.37
Rozległa korozja przy ekranie kontrolera USB, powiększenie x13.37

Brunatno-czarne osady to produkty korozji elektrochemicznej. Powstają gdy płyn (szczególnie słodzony napój lub kawa z mlekiem) reaguje z miedzią i cyną na płytce w obecności napięcia elektrycznego.

Korozja wżera się pod elementy SMD, niszcząc połączenia. Elementy tracą kontakt z płytką i gniją.

Dlaczego akurat USB przestało działać?

Port USB znajduje się w dolnej części konsoli środkowej, blisko podłokietnika. To miejsce gdzie najczęściej rozlewamy napoje. Płyn spływa w dół, przez szczeliny dostaje się do radia i osiada na płycie głównej – akurat w okolicy kontrolera USB.

Korozja elektrochemiczna na układzie scalonym płyty głównej radia Kia Sportage powiększenie mikroskopowe x13.63
Korozja elektrochemiczna na układzie scalonym i elementach SMD

W tym egzemplarzu korozja była rozległa – w sekcji USB. Mimo to udało się przeprowadzić pełną regenerację.

Podobne uszkodzenia widzimy w nawigacji Hyundai i20 – mechanizm zalania jest identyczny.

Ważne: Reset radia, aktualizacja oprogramowania ani wymiana kabla USB nie pomoże. Uszkodzenie jest fizyczne – na poziomie płytki drukowanej.

Proces naprawy krok po kroku

Regeneracja polega na usunięciu korozji, rekonstrukcji zniszczonych ścieżek i nałożeniu nowej warstwy ochronnej. Cały proces trwa 3 dni robocze i kończy się pełnym testem USB, Android Auto i CarPlay.

Etap 1: Demontaż i ocena uszkodzeń

Po otrzymaniu radia demontujemy obudowę i płytę główną. Pod mikroskopem oceniamy rozległość korozji i planujemy zakres naprawy.

Etap 2: Usunięcie korozji

Mechanicznie i chemicznie usuwamy wszystkie produkty korozji. Po oczyszczeniu widać różowe obszary – to zdrowa, odsłonięta miedź:

Płyta główna radia Kia Sportage po usunięciu korozji różowe obszary odsłoniętej czystej miedzi przed nałożeniem soldermaski
Płyta główna po usunięciu korozji, przed nałożeniem solder maski

Wylutowujemy skorodowany kontroler USB oraz sąsiadujące elementy. Na tym etapie często okazuje się, że drobne elementy pasywne (rezystory, kondensatory) odpadają same przy dotknięciu pęsetą – ich pola lutownicze przestały istnieć w wyniku korozji.

Etap 3: Rekonstrukcja ścieżek

Odtwarzamy przerwane ścieżki przewodzące. To najtrudniejszy etap. Pod mikroskopem ręcznie odbudowujemy przerwane ścieżki i przelotki między warstwami. Musimy połączyć punkty, które utraciły kontakt, tworząc nowe „drogi” dla sygnałów cyfrowych.

Etap 4: Nowa solder maska (warstwa ochronna)

Nakładamy nową solder maskę (lakier ochronny utwardzany światłem UV) na naprawione obszary. Chroni ona płytkę przed ponowną korozją:

Płyta główna radia Kia Sportage z nową soldermaską UV i pustymi polami po wyjętych elementach SMD do wymiany
Nowa solder maska nałożona, elementy SMD wyjęte do wymiany

Odbudowane połączenia są bardzo delikatne i podatne na utlenianie. Dlatego pokrywamy je specjalną, zieloną solder maską utwardzaną światłem UV. Tworzy ona nową, twardą warstwę izolacyjną, chroniącą miedź przed wilgocią i zwarciami.

Etap 5: Wymiana uszkodzonych elementów

Jeśli korozja zniszczyła elementy elektroniczne (rezystory, kondensatory, układy scalone), wymieniamy je na nowe.

Montujemy fabrycznie nowy kontroler oraz komplet elementów pasywnych.

Płyta główna radia Kia Sportage po naprawie z nowo zamontowanymi układami scalonymi i elementami SMD
Płyta główna po zamontowaniu nowych elementów SMD

Etap 6: Finalnie zregenerowana płyta główna

Płyta główna radia Kia Sportage po naprawie z nowym układem - czyste ścieżki PCB bez korozji
Efekt końcowy naprawy – czysta płytka PCB z nowymi układami i odtworzoną soldermaską
Zbliżenie na płytę główną po regeneracji - radio Kia Sportage
Makro na układ – czyste luty, brak korozji

Ciekaw jesteś jak wyglądaja inne naprawy pod mikroskopem? Zobacz naszą flagową usługę – regenerację wzmacniacza Logic7 z Mercedesa W221.

Etap 6: Test funkcjonalny

Po naprawie nie odsyłamy radia „w ciemno”. Podłączamy je na stole warsztatowym do symulatora, sprawdzając stabilność połączenia z Android Auto i odtwarzanie muzyki z USB.

Po montażu przeprowadzamy pełny test:

Menu źródeł audio – wszystkie opcje dostępne:

Ekran radia Kia Sportage z komunikatem Odczyt urządzenia USB i ikonami źródeł audio DAB FM Bluetooth CarPlay Android Auto
Radio wykrywa pendrive USB – komunikat „Odczyt urządzenia USB…”

Radio wykrywa podłączony pendrive:

Ekran radia Kia Sportage odtwarzający muzykę z pendrive USB utwór Cuba Chase po naprawie portu USB
Radio odtwarza muzykę z pendrive USB – test po naprawie

Odtwarzanie muzyki z USB działa płynnie:

Ekran radia Kia Sportage odtwarzający muzykę z USB widoczna okładka albumu No Time To Die i pasek postępu
Muzyka z pendrive odtwarza się płynnie – widoczna okładka i pasek postępu

Android Auto połączony i gotowy do użycia:

Ekran radia Kia Sportage z Android Auto połączonym przez USB ikony Google Maps Spotify Telefon po naprawie
Android Auto połączony przez USB – test końcowy po naprawie

Jak wygląda proces wysyłki do naprawy? – szczegółowa instrukcja pakowania i wysyłki.

Cena, czas i gwarancja

Naprawa USB w radiu Kia Sportage IA88613QLNG kosztuje 984 zł brutto, trwa 3 dni robocze i otrzymujesz 24 miesiące gwarancji.

Co jest wliczone w cenę:

  • Pełna diagnostyka
  • Usunięcie korozji i regeneracja płytki
  • Rekonstrukcja ścieżek i soldermaska UV
  • Wymiana uszkodzonych elementów (jeśli potrzebna)
  • Test USB, pendrive, Android Auto, CarPlay
  • Gwarancja 24 miesiące

Szczegółowa instrukcja wysyłki – jak bezpiecznie zapakować i wysłać radio.

Całkowity czas od wysyłki do odbioru: 5-7 dni (wysyłka do nas + naprawa + wysyłka zwrotna)

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

Odpowiedzi na kilka najczęstszych pytań o naprawę USB w radiu Kia Sportage.

Co mówią klienci, którzy naprawili u nas sprzęt?

Zobacz opinie zadowolonych właścicieli aut, którzy odzyskali sprawne radio, nawigację lub wzmacniacz.

OEMatic
Na podstawie 338 recenzji
Polecam serwis OEMatic, od wysłania radia do serwisu i zamontowania z powrotem w moim samochodzie minęły 3 dni.
Radio z Mercedes ML W164 2007 NTG2 BE 6089, usterka zdiagnozowana ekspresowo, naprawa wykonana równie szybko.
Kontakt z Panem Tomaszem świetny, informacje od serwisu odnośnie postępów naprawy wysyłane na bieżąco, zdecydowanie jest to serwis, od którego inne mogą się uczyć.
Oczywiste 5 gwiazdek odemnie.
5 gwiazdek to za mało..
Firma OEMatic w trybie ekspresowym rozwiązała problem z niedziałającym portem USB (naprawa płyty głównej) w fabrycznej nawigacji od samochodu Kia Sportage. Polecam serdecznie.
Radio oraz wzmacniacz z KIA Sportage działa jak dawniej.
Profesjonalne podejście do klienta i rzeczy powierzonych, naprawa przebiegła szybko i sprawnie. Polecam serdecznie.
Usługa odkodowania fabrycznego radia Alfa Romeo, gdzie ASO niestety umyło ręce. OEMatic rozwiazał sprawę w trybie expresowym, w przystępnej cenie.Bardzo Dobra Robota 😃👍
Polecam, radio odblokowane w jeden dzień. Bardzo dobry kontakt, szybka odpowiedź na wszelkie pytania.
Skoda Octavia gen 3 brak dźwięku z głośników po przez podłączenie z bt, USB, CD, radio, napisałem do pana Tomasza od razu tak na prawdę problem rozwiązany zimne luty. Radio wysłane i potwierdzenie w 100% zimne luty naprawa z wysłaniem 2-3 dni po podłączeniu do samochodu problem został rozwiązany dźwięk z głośników gra na nowo. Polecam każdemu
Pacjent W204 2012r - radio w losowych momentach odcina dźwięk, czasami ma problemy podłączyć się przez bt z telefonem, czasami słychać dochodzące "strzały" z głośnika
W ostatnim czasie musiałem odpinać klemę gdyż głośnik strzelał nawet po zgaszeniu oraz zamknięciu pojazdu.
Wykonałem telefon do Pana Tomasza celem ustalenia szczegółów oraz ewentualnej przyczyny usterki - winowajcą może być radio albo wzmacniacz, więc zdecydowałem się wysłać obie rzeczy do naprawy.
Po dotarciu sprzętu do serwisu otrzymałem telefon z informacją oraz wyceną naprawy - winny jest wzmacniacz - radio w tym przypadku zostało również sprawdzone i nie wykazywało usterek.
Radio po naprawie wzmacniacza gra jak marzenie! Sprzęt po naprawie otrzymałem na testy w aucie. Po testach i przejechaniu 400km w deszczu czy też słońcu zero problemów które występowały przed naprawą. Mam wrażenie że radio gra nawet lepiej niż wcześniej i bass jest bardziej żywy 😃
Polecam każdemu! Sprzęt oddany w bardzo dobre oraz profesjonalne ręce, które służą pomocą na każdym kroku. Kontakt również super! Pan Tomek sam wyszedł z inicjatywą aby wysłać nr VIN celem weryfikacji czy inne podzespoły audio w aucie też należy sprawdzić. Szkoda że Google oferuje tylko 5 gwiazdek bo firma zasługuje na więcej.
Pełen profesjonalizm na każdym etapie.
Od dłuższego czasu walczyłem z uporczywym problemem w moim VW Passat B8– radio samochodowe notorycznie gubiło dźwięk. Na szczęście trafiłem do OEMatic Car Media Lab i to był strzał w dziesiątkę!
Od pierwszego kontaktu widać było profesjonalizm i ogromną wiedzę na temat fabrycznych systemów audio. Szybka diagnoza i jeszcze szybsza (i co najważniejsze: SKUTECZNA!) naprawa! Efekt? Radio gra krystalicznie czysto, bez żadnych przerw czy zaników. Czuć, że usterka została usunięta u źródła, a nie tylko chwilowo zamaskowana.
Jeśli macie jakiekolwiek problemy z fabrycznym nagłośnieniem, nawigacją czy radiem w swoim aucie (zwłaszcza VW, Audi, Skoda!), to zdecydowanie polecam OEMatic Car Media Lab. To prawdziwi eksperci!
Świetna firma pomogą wam w każdej sytuacji jeśli chodzi o nawigację.
Dwie firmy z województwa małopolskiego tu gdzie mieszkam zasugerowały mi wymianę urządzenia, w autoryzowanym serwisie koszt usunięcia usterki 1400 ,- a oni pomogli mi to naprawić i to przez telefon 😃
Radio Travelpilot fx z Forda Focusa długo nie pozostało w stanie standby bo zabrali sie za niego zdolni i konkretni serwisanci z OEMatic😁 Całe 2 dni było w naprawie i znowu gra i trąbi jak zespół Kombi😅
Szybko, sprawnie i solidnie!
POLECAM 👍

O autorze tego artykułu

Artykuł przygotowany przez zespół techniczny serwisu OEMatic. Specjalizujemy się w zaawansowanej diagnostyce i naprawie fabrycznych systemów radionawigacji marek – Kia, Hyundai, Toyota, Honda.

Zdjęcia mikroskopowe i dokumentacja procesu naprawy pochodzą z tego konkretnego egzemplarza – radia IA88613QLNG z Kia Sportage, które trafiło do nas z niedziałającym USB po zalaniu.

Przywróć USB w swoim Kia Sportage

Odzyskaj Android Auto, CarPlay i odtwarzanie muzyki z USB. Wyślij radio, naprawimy w 3 dni.

Twoje radio Kia Sportage IA88613QLNG może znów działać jak nowe. USB, pendrive, Android Auto, Apple CarPlay – wszystko wróci do pełnej sprawności.

Szybko i bezpłatnie wyceń naprawę sprzętu.

lub zadaj pytanie: info@oematic.pl / +48 603 443 100