Zenec 2010 to nawigacja, która posiada specyficzny problem z blokadą. Źle ustawiony pin powoduje, że przy każdym włączeniu radio domaga się kodu, jednocześnie nie akceptuje żadnego jako prawidłowy. Nie tylko właściciel urządzenia ale i serwisy car audio nie wiedzą, dlaczego tak się dzieje, że kod który odczytali nie pasuje. Dziś postanowiliśmy wyjaśnić co jest przyczyną problemu i jaka jest metoda aby zabezpieczyć się przed taką usterką.
Geneza problemu zablokowanego radia
Odłączyłeś klemę akumulatora i Twój Zenec 2010 domaga się pinu? Teoretycznie to nie problem – wiele firm oferuje usługi odczytu kodu. Niestety, w tym przypadku większość serwisów nie jest w stanie pomóc – nawet jeżeli posiadają umiejętności, sprzęt i odczytają kod – podane cyfry 0000 nie pasują.
Wróćmy do menu radia.
Przeglądając ustawienia możesz natknąć się na pozycję Anti Theft. To właśnie ta funkcja radia Zenec 2010 włącza system ochrony. Jeżeli opcja jest załączona to do uruchomienia potrzebujesz wpisać kod.
Logiczne?
Teoretycznie tak, gorzej gdy nie ustawiałeś żadnego pinu, a radio ciągle domaga się hasła. System powinien przyjąć 0000 ale nic z tego. Code error to odpowiedź radia na takie cyfry.
Odczyt kodu urządzeniem Martech Box III
Posiadając odpowiednie techniczne możliwości możesz odczytać kod z pamięci nand K9F1G08.
Następnie przy użyciu urządzenia serwisowego Martech Box III możesz wyciągnąć oryginalny kodu pin – niestety, w 90% przypadków jako kod zobaczysz takie cyfry:
Jak łatwo się domyślić – kod 0000 nie działa (pinu 65535 też nie da się wpisać gdyż radio przyjmuje kod 4 cyfrowy).
I nie jest to wina programu firmy Martech – radio Zenec 2010 posiada wadę programu przez którą nie można ponownie odblokować radia.
Dlaczego kod 0000 nie pasuje do radia Zenec 2010
Nawigacja ta, ma pewną dziwną cechę, być może jest to błąd w oprogramowaniu, która umożliwia włączenie nieustawionego kodu! Skutkuje to tym, że po ponownym uruchomieniu, odbiornik nie przyjmie ŻADNEGO kodu.
Jeżeli zostawimy „Anti Theft On” oraz kod ustawiony na „- – – -„, uzyskamy blokadę bez możliwości dezaktywacji.
Naprawa jest wtedy możliwa tylko na poziomie odpowiedniego serwisu.
To właśnie takie ustawienie powoduje, że radio przy następnym uruchomieniu zawoła o kod, ale nie przyjmie żadnego jako prawidłowy.
Dlatego gdy nawet odczytasz pamięć nand i zobaczysz kod 0000 jako oryginalny, to radio go nie zaakceptuje.
Prawidłowe ustawienie systemu zabezpieczeń
W sytuacji gdy mamy normalnie działające radio Zenec 2010 i możemy wejść do ustawień musimy wykonać następujące kroki:
- jeżeli żądanie kodu przy uruchomieniu radia jest włączone („ANTI THEFT SW – On)” to w pozycji KOD ZABEZP. powinniśmy widzieć napis „Blokada”
- jeżeli klikniemy i wybierzemy tą opcję, system poprosi o aktualne hasło – „0000” – wpisujemy i zamiast „Blokada” mamy tam „- – – -” – czyli nie określony kod.
Aby go określić, wybieramy tą opcję jeszcze raz i wpisujemy 2 razy nowy, wymyślony kod. - kod można zmienić w menu (wejście przyciskiem PIC): SETUP/RÓŻNE/KOD ZABEZP.
Tylko tak ustawione menu zabezpieczy Cię przed problemem w przyszłości.
Radia z taką usterką otrzymujemy dość często – dlatego czujemy się w obowiązku przestrzec przed ponownym jej założeniem.
Błąd w programie radia
A co mamy zrobić gdy radio już ma źle ustawioną konfigurację i 0000 nie pasuje?
Wtedy możemy pomóc – mamy w OEMatic możliwość naprawy takiej usterki. Efektem jest ponownie w pełni działająca nawigacja – nawet z możliwością ponownego ustawienia i zmiany kodu na swój wybrany.
Na koniec mała galeria – jeżeli Twoje radio wygląda jak to na zdjęciach, to powyższa instrukcja jest właśnie dla Ciebie.