„Rano po włączeniu działa poprawnie do momentu ponownego uruchomienia, gdy już jest rozgrzane słychać tylko trzaski w głośnikach, muzyka głosu nie ma”. „Radio czasami nie działa, tylko z głośników słychać trzaski i stuki o różnej intensywności. Problem nie występuje po włączeniu na zimno, tylko jak już podziała trochę i się wyłączy i włączy to wówczas, te stuki w głośnikach się pojawiają”.
Jeśli te scenariusze brzmią znajomo, to najprawdopodobniej jesteś właścicielem Mercedesa W204 z nawigacją Comand NTG4. To jedne z najczęstszych opisów usterek, z jakimi trafiają do nas klienci OEMatic.
Dobrze przeprowadzona regeneracja jednostki Comand pozwala całkowicie wyeliminować ten problem – radio znów działa jak nowe, bez zakłóceń i trzasków. W tym wpisie pokażemy Ci, co powoduje usterkę i jak w kilka dni możesz skutecznie przywrócić pełną funkcjonalność swojego systemu audio.
Jak rozpoznać Comand NTG4 w Twoim Mercedesie?
W Mercedesach klasy C (W204, produkowanych w latach 2007-2014) oraz GLK (X204) montowano kilka różnych systemów multimedialnych, co często bywa mylące. Zanim przejdziemy do szczegółów usterki, upewnij się, że Twoje auto jest wyposażone właśnie w nawigację Comand NTG4. Oto 4 kluczowe cechy, które Ci w tym pomogą.
1. Wysuwany, chowany w desce rozdzielczej ekran.
To najbardziej charakterystyczna i najłatwiejsza do zauważenia cecha.
System Comand NTG4 posiada duży, kolorowy ekran, który po włączeniu zapłonu automatycznie wysuwa się i otwiera z górnej części deski rozdzielczej.
2. Gniazdo na karty PCMCIA.
Popatrz na przedni panel Comanda (tam, gdzie wkładasz płytę). Poniżej największej gałki z napisem ON widzisz prostokątne gniazdo na karty pamięci typu PCMCIA. To charakterystyczny slot, którego nie znajdziesz w niższych modelach radia.

3. Producent systemu Comand – Mitsubishi
Ostatecznym potwierdzeniem jest weryfikacja producenta – jego logo i nazwę znajdziesz na naklejce znamionowej na górnej obudowie. Comand NTG4 to produkt firmy Mitsubishi.
Jeśli nie jesteś pewien czy Twój sprzęt to opisywany Comand NTG4 — zrób zdjęcie ekranu lub panelu i wyślij do nas. Sprawdzimy za darmo, jaki system masz w aucie i czy problem dotyczy NTG4.
Jak samemu potwierdzić usterkę „trzaski w głośnikach” w Comand NTG4 ?
Klienci zgłaszający problemy z radio nawigacją Comand NTG4 opisują szereg problemów, które można sklasyfikować jako typową usterkę toru audio. Jak może objawiać się taka usterka:
- Słyszalne strzały, stuki i trzaski z głośników.
Klienci często opisują to jako „strzał z karabinu”, „poza ziemskie prychania” lub „dzwieki podobne do strzelajacego popcornu”. - Poblemy pojawiają się lub nasilają po rozgrzaniu auta lub urządzenia.
Radio może działać normalnie po uruchomieniu zimnego samochodu, ale po rozgrzaniu silnika i ponownym odpaleniu, dźwięk zanika lub pojawiają się trzaski. - Brak dźwięku w głośnikach.
Nawigacja może działać, wyświetlacz poprawnie wyświetla obraz, łączy się z telefonem, ale dźwięku nie ma (z żadnego ze źródeł). - Dziwne dźwięki z głośników, w tym pukanie, piski i szumy.
Te anomalia mogą występować również gdy auto jest zamknięte, a system całkowicie wyłączony.

Potwierdzenie usterki w serwisie – jak to wygląda krok po kroku?
Często pytacie, jak to możliwe, że jesteśmy w stanie precyzyjnie zdiagnozować usterkę radia poza pojazdem. Kluczem jest specjalistyczne stanowisko testowe, które w pełni symuluje środowisko Twojego Mercedesa.
Aby uruchomić jednostkę Comand NTG4 „na stole”, podłączamy do niej wszystkie niezbędne komponenty:
- oryginalny wyświetlacz,
- manipulator (kontroler z konsoli środkowej),
- sygnał przekręcenia zapłonu,
- instalację głośnikową,
- magistralę CAN do komunikacji,
- oraz oczywiście zasilanie.
Tak przygotowane środowisko pozwala nam nie tylko potwierdzić opisywaną przez Ciebie usterkę przed rozpoczęciem pracy, ale także – co najważniejsze – przeprowadzić pełne testy obciążeniowe po wykonanej regeneracji. Dzięki temu masz 100% pewności, że odsyłamy Ci w pełni sprawne, przetestowane i gotowe do montażu urządzenie.
Jak wygląda procedura naprawy Comand NTG4
Proces naprawy Comanda NTG4 jest prosty i szybki – całość możesz zrealizować bez wychodzenia z domu:
- Demontaż urządzenia.
Zdejmij radio samodzielnie lub poproś lokalny warsztat. Możesz też skorzystać z youtube. - Dobrze zapakuj sprzęt i wyślij do OEMatic.
Zabezpiecz sprzęt przed wstrząsami i prześlij do nas paczkomatem lub kurierem. - Ekspertyza i weryfikacja w serwisie.
Zanim zaczniemy właściwą naprawę, zweryfikujemy czy strzały z głośników występują również na stole. Sprawdzimy to na odpowiednim środowisku testującym oraz wewnętrznym procedurom naprawy. - Akeptacja warunków naprawy.
Jeszcze tylko Twoja akceptacja warunków naprawy — terminu zakończenia i kosztów. Po paru dniach naprawiony Comand NTG4 wraca do Ciebie kurierem.
Ile trwa, kosztuje i jaki zakres obejmuje naprawa?
Naprawa Comand NTG4 na usterkę „trzaski w głośnikach” trwa zazwyczaj 1-3 dni robocze, całkowity koszt to 1476 zł brutto (z VAT 23%). Gwarancji na usterkę, która naprawiamy to 24 miesiące.
Co obejmuje naprawa (za co dokładnie płacisz):
- weryfikacja, ekspertyza i potwierdzenie usterki (1-2 dni od otrzymania),
- naprawa właściwa urządzenia,
- testy po regeneracji,
- pakowanie i odesłanie kurierem.
Warunek jest jeden: Comand NTG4 nie może być wcześniej otwierany, po próbach naprawy. Takie przypadki też przyjmujemy, ale koszt regeneracji jest wyceniany indywidualnie na etapie ekspertyzy (1 – 2 dni od otrzymania).
Pozostałe usterki w NTG4
Cykliczne resetowanie się nawigacji, zawieszanie na logo, aż po całkowite niewłączanie się systemu to najczęstsze usterki w NTG4. Niestety Comand w Mercedesie potrafi odmówić działania. W takich sytuacjach zamiast do kosza wyślij go do OEMatic, ponieważ naprawiamy większość usterek w tych nawigacjach.