Przejdź do treści

Naprawa Comand NTG2 Mercedes – zawiesza się na logo? Jak to regenerujemy

Ostatnia aktualizacja: 19 października 2025 (treść)

Definicja: Usterka Comand NTG2 polegająca na zawieszaniu się na logo startowym Mercedes Benz jest najczęściej objawem fizycznego uszkodzenia połączeń (tzw. „zimnych lutów”) na płycie głównej urządzenia. Powoduje to niestabilność systemu, pętlę restartów i często prowadzi do rozładowywania akumulatora.


Problem zaczął się niewinnie wraz z pierwszymi mrozami. Radio w Twoim Mercedesie zaczęło się zacinać, czasami pomagał reset, czasami samo wracało do normy. Niestety, po kilku tygodniach usterka eskalowała i teraz radio permanentnie zawiesza się na logo Mercedes Benz lub restartuje w pętli.

Próba ponownego uruchomienia kończy się już tylko zablokowaniem na logo. Wiesz co jest najgorsze? Jesteś pozbawiony wszystkich kluczowych funkcji: muzyki z radia, zestawu głośnomówiącego, a nawet widoku z kamery cofania.

Właśnie dlatego tu jesteś. Zanim zaczniesz szukać używanego radia (co jest kosztowną loterią), przeczytaj ten artykuł. Pokażemy Ci, dlaczego Twój Comand NTG2 się psuje i jak wygląda jego skuteczna, kompleksowa regeneracja (całkowity koszt to 984 zł brutto, naprawa trwa 1-5 dni robocze, a na usługę otrzymujesz 12 miesięcy gwarancji).


Jak rozpoznać urządzenie Comand NTG2?

System nawigacyjny Comand NTG2 (Cockpit Management and Data system) był montowany w Mercedesach od ok. 2005 roku. Producentem jest zawsze Harman/Becker. Omawiany problem dotyka każdy model określany jako NTG2 (HIGH HEADUNIT ECE), niezależnie czy ma duży, czy mały wyświetlacz (MID HEADUNIT).

Jeśli nie masz pewności co do dokładnego modelu wyposażenia w swoim aucie, warto zajrzeć do oficjalnej instrukcji obsługi Mercedes-Benz (link dla wszystkich modeli) lub manuala dedykowanego np. dla ML W164.

Dane z etykiety urządzenia

Najpewniejsza metoda identyfikacji to sprawdzenie etykiety na obudowie. Powinieneś tam znaleźć:

  • Producent: HARMAN/BECKER AUTOMOTIVE SYSTEMS
  • Model No. (przykłady): BE6088, BE6092, BE6093, BE6094, BE6095, BE6096, BE6099, BE7092, BE7093, BE7094, BE7095, BE7096
  • Numer części (Part Number): A1698205189, A1648202679, A2518200979, A2038705989, A2098207489 (zazwyczaj zaczyna się od 'A’)
  • Modele aut (przykłady):
    • Mercedes A Klasa (W169),
    • Mercedes B Klasa (W245)
    • Mercedes C Klasa (W203)
    • Mercedes CLK (W209)
    • Mercedes ML (W164)
    • Mercedes GL (X164)
    • Mercedes R (W251)
    • Smart ForFour (A454)
Tylna obudowa radia Comand NTG2 Mercedes z widocznymi gniazdami zasilania, antenowymi FAKRA oraz złączem światłowodowym MOST.
Widok złączy (zasilanie, anteny, światłowód) na tylnej obudowie Comand NTG2 (Harman/Becker).

Typowe objawy usterki Comand NTG2

Problem „zawieszania się na logo” to główny, ale nie jedyny objaw. Zazwyczaj usterka objawia się na jeden z trzech sposobów:

1. Zawieszenie na logo Mercedes (Boot Loop)

To klasyczny scenariusz. Po uruchomieniu auta na ekranie pojawia się logo „Mercedes Benz”. Radio „wisi” na tym logo przez 5 do 30 sekund, po czym ekran całkowicie gaśnie lub radio samo się restartuje, pokazując logo od nowa. Proces powtarza się w pętli.

Uszkodzone radio Comand NTG2 w Mercedesie zawiesza się na logo startowym Mercedes-Benz, ekran nie reaguje.
Typowy objaw usterki Comand NTG2 – radio zatrzymuje się na logo i nie uruchamia się dalej.

2. Losowe restarty i „życie własnym życiem”

Radio potrafi działać poprawnie przez kilka minut (klienci zgłaszają „chwilę” lub „około 1 minuty”), po czym nagle gaśnie podczas jazdy. Chwilę później samo próbuje się włączyć, znów wyświetlając logo, po czym znów gaśnie. Klienci opisują to jako „szaleństwo”, a po każdym takim resecie radio traci zapamiętane stacje i ustawienia dźwięku.

3. Cichy zabójca – rozładowywanie akumulatora

To najbardziej podstępny objaw. Nawet gdy ekran jest czarny, a radio wydaje się wyłączone, urządzenie nie przechodzi w stan uśpienia. Klient dowiaduje się o tym rano, zastając całkowicie rozładowany akumulator, mimo że jest on nowy.

Co jest przyczyną awarii? Dlaczego NTG2 się psuje?

Wszystkie powyższe problemy mają wspólne źródło. Przyczyną usterek w NTG2 nie jest błąd oprogramowania, lecz fizyczne uszkodzenie sprzętowe.

  1. Uszkodzone połączenia i zimne luty: Głównym winowajcą są uszkodzone połączenia (tzw. „zimne luty”) między kluczowymi elementami, układami scalonymi (w tym procesorami) a płytą główną.
  2. Podatność na temperaturę: Te uszkodzone połączenia są wrażliwe na zmiany temperatury. Dlatego radio może „złudnie” zacząć działać, gdy wnętrze auta się nagrzeje (połączenia chwilowo „łączą” pod wpływem rozszerzalności cieplnej), by po ponownym schłodzeniu (np. w nocy) znów przestać działać.

Czy wiesz, dlaczego radio się resetuje i rozładowuje akumulator?

  • Resetowanie: Oprogramowanie urządzenia (tzw. „watchdog”) wykrywa fizyczny błąd (brak połączenia z powodu zimnego lutu) i myśli, że reset systemu go naprawi. Niestety, błąd jest sprzętowy, więc „watchdog” wpada w pętlę restartów.
  • Rozładowanie akumulatora: Uszkodzone radio nie rozumie informacji z magistrali CAN o wyłączeniu zapłonu. Nie przechodzi w stan uśpienia i cały czas próbuje się uruchomić w tle, pobierając stale ok. 800mA, co rozładowuwuje akumulator przez noc.

Jak wygląda kompleksowa regeneracja NTG2 (krok po kroku)

Musisz wiedzieć, że nie wykonujemy „szybkich napraw”. Naszą filozofią jest kompleksowa regeneracja. Nie ograniczamy się tylko do znalezienia bieżącej usterki. Zawsze prewencyjnie poprawiamy wszystkie inne miejsca i połączenia, o których z doświadczenia wiemy, że są narażone na awarię. Tylko takie podejście daje gwarancję trwałej naprawy.

Jeśli nie masz pewności, czy to na pewno radio jest winne, przygotowaliśmy poradnik: Jak samemu potwierdzić usterkę nawigacji Comand NTG2 w Mercedesie?

Proces regeneracji

  1. Wysyłka i diagnoza (1-2 dni robocze): Po otrzymaniu przesyłki, podłączamy urządzenie do naszego stanowiska testowego. Jest to wiązka serwisowa symulująca środowisko auta (magistrale, wzmacniacz). Potwierdzamy usterkę (zawieszanie się na logo, restarty, pobór prądu).
  2. Weryfikacja (jeśli sprawne): Jeśli diagnoza wykaże, że urządzenie jest w 100% sprawne, kontaktujemy się z klientem i odsyłamy sprzęt bez kosztów.
  3. Kompleksowa regeneracja (1-3 dni robocze): Po potwierdzeniu usterki, przystępujemy do regeneracji. Proces ten obejmuje poprawę połączeń między kluczowymi procesorami a płytą główną oraz prewencyjne niwelowanie „zimnych lutów” na wszystkich pozostałych podatnych elementach, układach i gniazdach systemowych.
  4. Testy końcowe i obciążeniowe: Zregenerowane urządzenie przechodzi rygorystyczne testy na stanowisku. Sprawdzamy stabilność, funkcje oraz (co kluczowe) odporność na zmiany temperatury i prawidłowe wyłączanie się „do zera”, aby zagwarantować brak poboru prądu.
  5. Odesłanie (plug & play): Po pomyślnych testach, radio jest odsyłane do klienta. Urządzenie jest gotowe do montażu i nie wymaga żadnego kodowania ani programowania po ponownym podłączeniu w samochodzie.
Naprawione radio Comand NTG2 po regeneracji, pokazujące menu radia i działające poprawnie, gotowe do wysyłki.
Urządzenie po kompleksowej regeneracji, w pełni przetestowane i gotowe do montażu.

Regeneracja vs Używka – co się bardziej opłaca?

Być może myślisz, że zakup używanego radia (koszt 500 – 2000 zł) to dobra alternatywa. Niestety, to tylko chwilowe rozwiązanie i kosztowna loteria.

Jak napisał jeden z naszych klientów: „Posiadam dwa takie radia… zakupiłem używane radio które grało… przez około 3 miesiące i stało się to samo co z poprzednim radiem czyli załącza się do logo mercedesa i gaśnie.”

Te urządzenia mają już kilkanaście lat i wada fabryczna (zimne luty) dotknie każdego egzemplarza. Dochodzi też ryzyko problemów z kodowaniem. Zakup „nowego” urządzenia (kilka tysięcy złotych) to zazwyczaj zakup odnawianego „leżaka magazynowego”.

Koszt regeneracji Comand NTG2 – Podsumowanie warunków

Stawiamy na pełną transparentność, dlatego nie ma tu żadnych „gwiazdek” ani ukrytych kosztów. Warunki regeneracji Twojego Comand NTG2 są proste:

  • Całkowity koszt: 984 zł brutto
  • Czas realizacji: 1-5 dni roboczych
  • Gwarancja: 12 miesięcy (pisemna gwarancja – faktura VAT)

FAQ – Najczęściej zadawane pytania


O autorze tego artykułu

Artykuł przygotowany przez zespół techniczny serwisu. Specjalizujemy się w zaawansowanej diagnostyce i naprawie fabrycznych systemów radio nawigacji marek premium. Posiadamy wieloletnie doświadczenie i setki naprawionych jednostek Comand NTG2 montowanych w autach Mercedes Benz na koncie.
Nasza specjalizacja i doświadczenie pozwalają nam na skuteczną regenerację elektroniki tej historycznej marki o bogatym dziedzictwie.

Odzyskaj sprawność swojego Mercedesa

Nie pozwól, by uszkodzone radio psuło Ci komfort jazdy i rozładowywało akumulator. Zamiast ryzykować z zakupem używanej jednostki, postaw na kompleksową regenerację z gwarancją.

Szybko i bezpłatnie wyceń naprawę Comanda.

lub zadaj pytanie: info@oematic.pl / +48 603 443 100