Aktualizacja: 9.12.2025 (treść, warunki)
Definicja: Usterka radia nawigacji RNS 510 (VW / Seat / Skoda), objawiająca się nagłymi strzałami w głośnikach, buczeniem basowym lub rozładowywaniem akumulatora, jest niemal zawsze spowodowana awarią układu zasilania na płycie głównej. Prąd zaczyna pulsować, co powoduje przerwy w układach zasilania i rozładowanie kondensatorów.
W efekcie słyszysz strzał, buczenie lub trzaski. Problem dotyczy wszystkich wersji RNS 510 wyprodukowanych w latach 2008-2016.
Słyszysz nagły strzał w głośnikach. Jak petarda. Czasem przy zamykaniu drzwi, czasem przy włączeniu zapłonu. Innym razem buczenie basowe przez 2-3 sekundy. A rano? Rozładowany akumulator.
Ten dźwięk z głośników potrafi wystraszyć. Tym bardziej że może się wydobyć nawet z zamkniętego auta – parkujesz pod blokiem, nagle bang z wnętrza.
Za RNS 510 zapłaciłeś kilka tysięcy. A teraz strach włączyć zapłon.
W tym artykule pokażemy Ci jakie są objawy tej usterki i co musisz zrobić, żeby znów cieszyć się fabrycznym dźwiękiem w samochodzie. Naprawa trwa 1-3 dni. Koszt to 984 zł brutto z odesłaniem kurierem.
Przyjmujemy do naprawy każdą wersję RNS 510 – VW, Seat i Škoda. I każdą regenerujemy tak, że otrzymujesz 24 miesiące gwarancji. To coś, czego nie zaoferuje żaden sprzedawca używanej części z internetu.
Identyfikacja: Jak rozpoznać RNS 510?
RNS 510 to jednostka z dużym ekranem dotykowym i wejściem na karty SD na samym środku pod ekranem. Występuje pod różnymi nazwami handlowymi w całej grupie VAG.

Dane identyfikacyjne
Niezależnie od logo przy starcie, w środku to ta sama konstrukcja podatna na usterkę zasilania.
- Volkswagen: Model RNS 510. Najpopularniejszy w Passacie B6/B7, Tiguanie, Touranie, Golfie, Sharanie.
- Škoda: Model Columbus. Montowany w Octavii II, Superbie II, Yeti.
- Seat: Model Media System. Spotykany w Alhambrze, Leonie, Altei.
Numery części (Part Number)
Sprawdź naklejkę na górnej lub bocznej obudowie. Jeśli Twój numer zaczyna się od tych cyfr, ten artykuł jest dla Ciebie:
- 1T0 035 680… (i kolejne litery: A, B, C, D, F, H, P, R…)
- 3T0 035 680… (wersje dla Škody)
- 7E0 035 680… (wersje dla Transportera/Multivana)
- 3C8 035 680… (wersje dla VW CC)
Usterka dotyczy wszystkich wersji – od pierwszych modeli z 2008 roku, po ostatnie wersje z dyskiem SSD i ekranem LED (końcówki numerów P, R, T).
Lata produkcji: 2008-2016
Jeśli nie jesteś pewien czy to RNS 510, wystarczy zrobić zdjęcie przedniego panelu i wysłać do nas – zweryfikujemy model
Objawy usterki RNS 510
Jeśli słyszysz strzały z głośników (nawet przy wyłączonym aucie) lub radio wpada w pętlę resetów – radio wymaga regeneracji.
1. Strzały, huki i buczenie w głośnikach
Słyszysz regularne stukanie w głośnikach. Basowe. Głośne.
Raz na sekundę. Dudnienie które nie ustaje nawet po wyłączeniu zapłonu.
- Kiedy: Często zaraz po otwarciu drzwi (wybudzenie auta), przy wkładaniu kluczyka, a nawet w trakcie jazdy (np. przy hamowaniu).
- Konsekwencje: Huk jest tak głośny, że potrafi wystraszyć kierowcę i pasażerów. Dźwięk ten (przypominający zwarcie) pojawia się niezależnie od ustawionej głośności radia.
2. Resetowanie się (bootloop) i migający ekran
- Widzisz logo powitalne („Welcome to Volkswagen” / „Skoda”), po czym ekran gaśnie.
- Słychać pracę napędu DVD, wentylatora, czasem cichy trzask w głośnikach.
- Cykl powtarza się w nieskończoność lub radio wyłącza się całkowicie (czarny ekran, brak podświetlenia przycisków).
3. Rozładowywanie akumulatora
Najgroźniejszy objaw, bo niewidoczny na pierwszy rzut oka. Uszkodzony układ zasilania powoduje, że RNS 510 nie wyłacza się do zera po zamknięciu samochodu.
- Pobór prądu skacze („pływa”) w zakresie 0,14 A – 0,5 A.
- Efekt? Rano auto nie odpala. Wielu kierowców wymienia akumulator na nowy, nie wiedząc, że winowajcą jest nawigacja.
Rozpoznajesz któryś z tych objawów? Nie czekaj, aż laweta zabierze Ci auto przez rozładowany akumulator. Odłącz bezpiecznik radia i zleć naprawę.
Dlaczego RNS 510 strzela w głośnikach?
To wada sprzętowa układu zasilania, a nie problem z oprogramowaniem czy końcówką mocy. Aktualizacja systemu nie naprawi fizycznie uszkodzonej płyty.
Przyczyna usterki (dlaczego tak się dzieje?)
Wiele osób myśli, że głośne strzały to wina uszkodzonej końcówki mocy (wzmacniacza). To mit.
Z biegiem lat dochodzi do degradacji połączeń i komponentów sekcji zasilania. Prąd zaczyna „pulsować”, co powoduje nagłe przerwy w zasilaniu procesora i układów audio. W momencie takiego skoku napięcia, ładunek zgromadzony w kondensatorach zostaje gwałtownie „przepchnięty” na głośniki.
To właśnie to zjawisko fizyczne słyszysz jako charakterystyczny, głośny TRZASK, strzał lub uderzenie basu. To nie jest dźwięk muzyki – to dźwięk niestabilnego prądu.

MIT: „Wgram nowy soft i naprawię”
Często trafiamy na urządzenia, które klienci próbowali naprawić poprzez aktualizację oprogramowania (firmware).
Nie trać czasu na takie rozwiązania.
- Usterka jest fizyczna (sprzętowa), żaden program/kod jej nie naprawi.
- Próba aktualizacji przy niestabilnym zasilaniu często kończy się uszkodzeniem płyty głównej.
- Nie daj się nabrać na oferty „naprawy trzasków przez aktualizację” – to strata Twojego czasu i pieniędzy.
Jak wygląda proces naprawy RNS 510 ?
W 99% przypadków skutecznie regenerujemy płytę główną w ciągu 1-3 dni roboczych, zachowując Twoje ustawienia i kodowanie.
1. Zgłoszenie i darmowa wysyłka
Wypełniasz krótki formularz na naszej stronie.
2. Weryfikacja usterki
Gdy RNS 510 trafi na nasz stół, podłączamy go pod zasilacz laboratoryjny. Weryfikujemy pobór prądu. Sprawdzamy, czy prąd „pływa” w charakterystycznym zakresie 0,14 A – 0,5 A (typowe dla tej usterki) lub czy występują skoki napięcia powodujące strzały.
Jeżeli posiadasz nagłośnienie Dynaudio to trzaski i strzały nie musza oznaczać usterki wzmacniacza, a RNS 510.
3. Regeneracja układu zasilania
Nie wymieniamy całej płyty na „używaną z innego auta” (która zaraz też się zepsuje). Regenerujemy Twoje fabryczne radio nawigacje, eliminując wadliwe elementy i poprawiając fabryczne luty. Dzięki temu zachowujemy oryginalne kodowanie VIN, mapy i ustawienia.
W nowszych modelach radio nawigacji grupy VAG występuje podobny problem. Jednostka MIB ze schowka z czasem robi się całkowicie głucha..
4. Testy obciążeniowe
Po naprawie urządzenie trafia na stół testowy (symulator auta). Sprawdzamy:
- Stabilność pracy (brak resetów).
- Dźwięk (brak trzasków przy włączaniu/wyłączaniu).
- Pobór prądu w spoczynku (musi spaść do zera/minimum, by nie rozładować akumulatora).
Na czym polega naprawa wysyłkowa radia, nawigacji i wzmacniacza samochodowego znajdziesz w sekcji wyśij do naprawy.
Koszt naprawy RNS 510, czas i gwarancja
Szczegóły oferty
| Cena naprawy | 984 zł brutto (z 23% VAT) |
| Wysyłka zwrotna | Wliczona w cenę (0 zł) |
| Czas realizacji | 1-3 dni robocze (często wysyłamy w 24h) |
| Gwarancja | 24 miesiące (pisemna) |
FAQ – Pytania o RNS 510
Odpowiedzi na najczęstsze wątpliwości kierowców VW, Skody i Seata.
O autorze tego artykułu
Artykuł przygotowany przez zespół techniczny OEMatic. Specjalizujemy się w zaawansowanej elektronice samochodowej grupy VAG. Przez lata naprawiliśmy setki nawigacji RNS 510, poznając tę konstrukcję do ostatniej śrubki. Dzięki temu oferujemy skuteczność na poziomie 99% i 2-letnią gwarancję, której nie znajdziesz u sprzedawców używanych części.
Zleć naprawę RNS 510
Przestań ryzykować rozładowaniem akumulatora i stresem za kierownicą.
Nie czekaj, aż kolejny „strzał” uszkodzi głośniki lub rano nie odpalisz auta do pracy. Wypełnij formularz, zamówimy kuriera i w ciągu 3 dni odeślemy Ci w pełni sprawne urządzenie.