„Zrób to sam” to nowy cykl poradnikowy, w którym przeprowadzamy naszych klientów przez meandry zagadnień związanych z elektroniką – nie tylko samochodową. Dziś na warsztat bierzemy demontaż fabrycznego radia w autach Honda Jazz.

Jak wiadomo, zepsute radio fabryczne należy dostarczyć do siedziby naszej firmy. Właśnie dlatego przygotowaliśmy – dedykowany naszym klientom – specjalny poradnik, dzięki któremu samodzielne wymontowanie fabrycznego modelu odbiornika nie będzie stanowić już żadnego problemu.
Krok 1: Osłona dolna
Naszą pracę rozpoczynamy od zdjęcia dolnej osłony radia. Jest ona przytwierdzona jedną śrubką i dwoma zatrzaskami, znajdującymi się po bokach, dlatego warto przygotować wcześniej krótki wkrętak z końcówką krzyżakową (tzw. PH). Po odkręceniu śrubki należy zdecydowanie, lecz z wyczuciem szarpnąć za osłonę.
UWAGA: Pamiętaj, by nie spadły blaszki zatrzaskujące! Jeśli to jednak się stanie, odszukaj je i załóż ponownie.
Krok 2: Dolne śruby
Kolejnym etapem jest odkręcenie dwóch śrub, które trzymają odbiornik i panel. Patrząc od spodu, znajdują się one dość głęboko, więc warto użyć do tego solidnego „krzyżaka” lub klucza nasadowego na przedłużeniu nr 8.
UWAGA: O ile to możliwe, użyj wkrętaka lub klucza magnetycznego – zdecydowanie ułatwi to wyjęcie śrub.
Krok 3: Konsola
Przyszedł czas, by zająć się wyjęciem konsoli radia. Najlepiej wyszarpnąć ją jednym, acz zdecydowanym ruchem. Tylko nie zapomnij o blaszkach zatrzaskowych – uważaj, by ich nie zgubić.
UWAGA: Jeśli zdarzy się jednak, że blaszki zostaną zagubione, to do ich szukania można użyć specjalnego urządzenia z magnesem i elastycznym wysięgnikiem.
Krok 4: Wtyczki i kable
Mając już swobodny dostęp do radia, można z łatwością odłączyć kabel antenowy, niebieską „kostkę” zasilania/głośników oraz zieloną, przeznaczoną dla AUX – oczywiście, o ile została zamontowana.
UWAGA: Kostki powinny być fabrycznie zablokowane – lekko naciśnij zatrzaski na górze i wyjmij je.
Krok 5: Wyświetlacz
Przyszła pora, by oddzielić wyświetlacz od korpusu radia. W tym celu trzeba odkręcić dwie śrubki M3 z podkładkami (to one przytwierdzają radio do wyświetlacza) oraz wkręty, którymi przytwierdzono radio do plastikowego panelu. Jest tam 5 wkrętów – jeden schowany na dole oraz po dwa po bokach. W tym wypadku najlepszy okaże się dłuższy (15-20 cm) wkrętak z końcówką PH.
Zostały nam jeszcze cztery śruby utrzymujące radio we wspornikach Do tego – jak w kroku 2 – potrzebować będziemy solidnego wkrętaka krzyżowego lub przedłużonego klucza nasadowego (nr 8).
Jeszcze jeden krok i będziemy u celu.
Krok 6: Wyjmij radio z konsoli
Wszystkie działania prowadziły nas właśnie do tego – teraz wystarczy już tylko OSTROŻNIE wyjąć radio z konsoli.
UWAGA: Podczas całej pracy szczególnie uważaj na linki systemu przewietrzania, które znajdują się na spodzie konsoli – pociągając mocniej za konsolę, można łatwo wyłamać jej zatrzaski. A tego byśmy nie chcieli, prawda?
Czy wiesz, że…?
Gdy demontaż radia masz już za sobą, to możesz przy okazji samodzielnie dokonać kilku małych napraw – oczywiście przeprowadzimy Cię przez nie.
Przy odchylonym panelu można bez problemów wymienić żarówki podświetlania konsoli oraz żarówki przycisków ogrzewania szyby i klimatyzacji.
Żarówki konsoli należy wyjąć z oprawek i po prostu wymienić. Gdy jednak chodzi o żarówki przycisków, to trzeba je najpierw wypleść z oprawek. Jako nowe najlepiej zastosować – widoczne na zdjęciu – żarówki 14V/50mA. Jak w przypadku wymienianych, trzeba zapleść ich wyprowadzenia na oprawkach.
WAŻNE: Może się zdarzyć, że w komplecie nie było dodatkowych koszulek. Wtedy konieczne będzie przełożenie starych. Przy pomocy choćby wykałaczki, należy je delikatnie zdjąć i przełożyć na nowe żarówki. Uważamy jednak, że praktyczniejszym rozwiązaniem będzie zakup żarówek fabrycznie pomalowanych na kolor niebieski i żółty. Wybór należy do Ciebie.
Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po labiryncie demontażu fabrycznego radia z Hondy Jazz pomoże Wam uniknąć niepotrzebnych problemów i dodatkowego stresu związanego z naprawą. Możecie też być pewni, że kolejny tutorial zaserwujemy Wam już niedługo!