Przejdź do treści

Naprawa nawigacji samochodowych – fabrycznych, wysyłkowo i z gwarancją

Aktualizacja: 07.11.2025 (treść, zasady)

Naprawa fabrycznego systemu radio-nawigacji (jak Mercedes Comand, Audi MIB, VW RNS, Porsche PCM czy Honda Connect) polega na precyzyjnej diagnostyce i usunięciu źródła usterki – najczęściej błędów pamięci eMMC/Flash, awarii dysku twardego lub uszkodzenia GPS. OEMatic przywraca pełną funkcjonalność urządzenia wysyłkowo, bez konieczności dowożenia samochodu do serwisu ani kosztownej wymiany całej jednostki.

Wpisujesz cel w nawigacji, a Twój system NTG, MIB lub Connect właśnie się zrestartował – po raz piąty z rzędu. Albo co gorsza, zamiast mapy wita Cię czarny ekran. Znasz taki scenariusz?

Awaria radio nawigacji to dziś problem znacznie większy niż tylko brak mapy. W nowoczesnych samochodach system multimedialny to zintegrowane centrum sterowania pojazdem. Gdy system zawodzi, często tracisz nie tylko nawigację, ale także dostęp do mediów, telefonu przez Bluetooth, a czasem nawet możliwość zmiany ustawień pojazdu czy klimatyzacji. Masz w aucie topowe wyposażenie, za które zapłaciłeś, a które nagle staje się bezużyteczne.

W OEMatic specjalizujemy się w regeneracji fabrycznych systemów nawigacyjnych. Skuteczna naprawa to zazwyczaj 1-5 dni roboczych, na każdą usługę udzielamy gwarancji 12-24 miesiące, a wstępna wycena jest zawsze bezpłatna.


Co to znaczy fabryczne radio nawigacja?

Termin „fabryczna radio nawigacja” (nazywana też jednostką OEM – Original Equipment Manufacturer) oznacza, że jest to system multimedialny, który został zaprojektowany i zamontowany w Twoim samochodzie bezpośrednio przez producenta (np. Audi, BMW, Volkswagen) na linii produkcyjnej.

Całkowity wygląd radia MIB STD2 PQ gotowego do wysyłki w celu naprawy niedziałającego ekranu dotykowego.
Widok na kompletną jednostkę MIB STD2 PQ z panelem przednim i metalową obudową.

To nie jest zwykłe „radio”, które można łatwo wymienić.

W przeciwieństwie do uniwersalnych zamienników, jednostka fabryczna jest głęboko zintegrowana z elektroniką samochodu poprzez magistralę CAN. Oznacza to, że jest odpowiedzialna nie tylko za mapy i muzykę, ale także za kluczowe funkcje pojazdu:

  • Pełną obsługę sterowania z kierownicy
  • Wyświetlanie informacji z czujników parkowania (PDC) i fabrycznej kamery cofania
  • Dostęp do ustawień pojazdu (np. oświetlenia, trybów jazdy, ustawień klimatyzacji)
  • Komunikację z innymi modułami (np. wzmacniaczem, licznikiem).

Przykłady popularnych systemów fabrycznych, których naprawą się zajmujemy:

  • Audi: MMI, MIB
  • BMW: CIC, NBT, NBT Evo
  • Mercedes-Benz: Comand (NTG2, NTG3, NTG3.5, NTG4, NTG4.5, NTG5, NTG5.1, NTG5.5, NTG6)
  • Volkswagen: RNS 510, Discover Pro
  • Porsche: PCM1, PCM2, PCM2.1, PCM3, PCM3.1, PCM4, PCM5.
  • Man / Scania: AUS3, MMT Advanced
  • Honda: Connect
  • I wiele innych (Skoda Columbus, Seat Media System, itp.)

Właśnie z powodu tej głębokiej integracji, awaria jednostki fabrycznej jest tak problematyczna, a jej wymiana na niefabryczny zamiennik (np. system Android) niemal zawsze wiąże się z trwałą utratą kluczowych funkcji pojazdu. Dlatego właśnie specjalizujemy się w ich skutecznej regeneracji.

Ekran nawigacji Porsche PCM3 z typowym objawem uszkodzenia grafiki w postaci kolorowych artefaktów i szumu.
Typowy objaw uszkodzenia procesora graficznego w Porsche PCM3.0 / 3.1 – ekran wyświetla tzw. „krzaczki”, co całkowicie uniemożliwia korzystanie z urządzenia.

Typowe usterki nawigacji – co psuje się najczęściej?

Fabryczne systemy nawigacyjne to skomplikowane komputery, które (niestety) mają swoje typowe „bolączki”. Jako wyspecjalizowany serwis doskonale znamy te scenariusze. Awariom ulegają najczęściej trzy obszary: oprogramowanie i pamięć (powodując restarty), dyski twarde i moduły GPS (powodując problemy z mapami) oraz komponenty fizyczne (ekrany, pokrętła).

Poniżej pogrupowaliśmy najczęstsze problemy, z którymi się spotykamy.

1. Problemy z systemem i oprogramowaniem (restarty, czarny ekran)

To najbardziej krytyczna grupa usterek. System nie jest w stanie się poprawnie uruchomić lub komunikować z autem.

  • Ekran startowy z logo i brak dalszego uruchamiania (pętla bootloop)
    • Objaw: Najczęstszy problem. Jednostka wyświetla logo (np. Audi MMI, Porsche PCM, Mercedes Comand), po czym zawiesza się lub restartuje.
    • Prawdopodobna przyczyna: Błąd systemu lub pamięci NAND / eMMC Flash, błędy oprogramowania lub błędy zasilania.
    • Taka usterka występuje np. w radio nawigacja FT0053A
  • Brak obrazu lub czarny ekran
    • Objaw: System jest „martwy”, ekran pozostaje czarny, mimo że podświetlenie przycisków może działać.
    • Prawdopodobna przyczyna: Uszkodzenie procesora graficznego (GPU), taśm, podświetlenia lub układów na płycie głównej.
  • Brak komunikacji z autem (CAN / MOST)
    • Objaw: Nawigacja nie „widzi” samochodu. Powoduje to brak reakcji na sterowanie z kierownicy lub problemy z innymi modułami.
    • Prawdopodobna przyczyna: Uszkodzony interfejs magistrali CAN / MOST na płycie głównej (typowe dla Mercedes, Audi, VW).

2. Problemy z mapami, GPS i dyskiem twardym (HDD)

Usterki związane bezpośrednio z funkcją nawigowania i odczytem danych.

  • Nie ładuje map / Błąd odczytu dysku twardego (HDD)
    • Objaw: System wyświetla błędy odczytu map lub dysku HDD. W nowszych modelach może to zawieszać cały system.
    • Prawdopodobna przyczyna: Mechaniczne zużycie fabrycznego dysku twardego. Wymieniamy je na nowe lub na szybsze dyski SSD.
  • Błąd systemu GPS (brak sygnału)
    • Objaw: Pozycja na mapie jest „zamrożona” lub system ciągle szuka satelit.
    • Prawdopodobna przyczyna: Uszkodzenie anteny, modułu GPS wewnątrz jednostki lub błędy w firmware.

3. Awarie mechanizmów i paneli sterowania

Fizyczne uszkodzenia komponentów, z którymi masz bezpośredni kontakt.

  • Nie działa dotyk lub ekran reaguje z opóźnieniem
  • Brak reakcji na przyciski lub uszkodzone pokrętło
    • Objaw: Główne pokrętło (iDrive, MMI) nie potwierdza wyboru, przeskakuje opcje lub przyciski na panelu nie reagują.
    • Prawdopodobna przyczyna: Błędy w mikrostykach (często po zalaniu) lub zużycie mechaniczne.

4. A co z dźwiękiem lub kodem do nawigacji?

Często klienci zgłaszają nam również te dwa problemy, które wydają się związane z awarią nawigacji, ale w rzeczywistości są oddzielnymi usługami:

  • Brak dźwięku z nawigacji (lub trzaski w głośnikach)
  • Nawigacja prosi o kod PIN lub jest zablokowana
    • Wyjaśnienie: Po odłączeniu akumulatora lub wymianie modułu, system może poprosić o kod zabezpieczający. To nie usterka, a zabezpieczenie antykradzieżowe.
    • Rozwiązanie: sprawdź usługę Odkodowania radia i nawigacji.
Panel przedni nawigacji Hyundai Kia LAN6200 z typową usterką – niedziałający ekran dotykowy. Widok całego modułu przed profesjonalną naprawą płyty głównej.
Wygląd przodu radio nawigacji z serii LAN6200. Mimo że panel wygląda na w pełni sprawny, usterka niedziałającego dotyku ma swoje źródło głęboko wewnątrz, na płycie głównej urządzenia.

Jakie systemy i modele nawigacji naprawiamy?

Specjalizujemy się w naprawie jednostek multimedialnych (OEM) montowanych w autach europejskich, japońskich i amerykańskich. Obsługujemy m.in.:

Grupa VAG (Volkswagen, Skoda, Seat)

Naprawiamy popularne systemy RNS i Discovery:

  • RNS 510 / Columbus: Naprawa „pętli restartów” (logo VW/Skoda i reset)
  • RNS 310 / RNS 315 / Amundsen: Problemy z Bluetooth, brak sygnału GPS.
  • Discover Media / Discover Pro (MIB1, MIB2): nie włącza się, resetuje
  • RNS 810 (Phaeton / Bentley): zawiesza się na logo, resetuje, nie włącza się

Audi (Systemy MMI)

Kompleksowa regeneracja jednostek Multi Multi Media Interface:

  • MMI 3G: Naprawa jednostek głównych (5F) – brak dźwięku, czarny ekran, błędy dysku twardego, nie włączanie się
  • MIB / MIB2: Naprawa jednostek w nowszych modelach Audi A3, A4, Q7.

Mercedes-Benz (Comand)

Naprawa nawigacji NTG:

  • Comand NTG2, NTG2.5
  • Comand NTG 4.0 / 4.5 / 4.7: (W204, W212, ML W166) – naprawa całkowicie martwych, resetujących się jednostek
  • Comand NTG 5.0 / 5.1 / 5.2 / 5.5: Nowoczesne systemy w klasach C, E, S, V.
  • Comand MBUX (NTG6)

Ford (Blaupunkt / Sony)

Systemy nawigacji w modelach Mondeo, S-Max, Focus, Kuga:TravelPilot NX (DVD):

  • Problemy z „zjadaniem prądu”, czarny ekran.
  • TravelPilot FX / MCA (SD): Awarie slotów kart SD, brak uruchamiania.
  • Sync 3: Naprawa modułów APIM (czarny ekran, brak reakcji na dotyk).
  • Naprawa modułów ACM

Inne systemy (PSA, Toyota, Honda)

Naprawiamy również jednostki RNEG (Peugeot/Citroen), Toyota Touch & Go, Honda Connect i inne systemy fabryczne.

Nawigacja wymaga kodu PIN?

Zablokowana nawigacja może być równie frustrująca jak jej awaria. Jeśli system wymaga kodu zabezpieczającego którego nie masz, odczytujemy PIN z pamięci urządzenia – zazwyczaj w ciągu 1-2 dni.

Obsługiwane marki fabrycznych radio nawigacji

Specjalizujemy się w naprawie i regeneracji wybranej oryginalnej (OEM) elektroniki audio montowanej fabrycznie w pojazdach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Kliknij na markę, aby zobaczyć powiązane wpisy.

Serwisujemy również komponenty i urządzenia producentów takich jak:
Alpine, Becker, Blaupunkt, Bosch, Clarion, Continental, Denso, Fujitsu Ten, Harman Becker / Harman Kardon, LG, Magneti Marelli, Mitsubishi Electric, Siemens VDO, Visteon.

Uwaga: OEMatic nie jest powiązany z producentami wymienionych urządzeń ani marek pojazdów. Nazwy marek i modeli służą wyłącznie celom informacyjnym, wskazując kompatybilność naszych specjalistycznych usług serwisowych z fabryczną elektroniką montowaną w tych pojazdach.

❓ Nie widzisz swojego modelu na liście? To nie znaczy, że go nie naprawimy!
Zadzwoń: +48 603 443 100 lub wypełnij formularz – odpowiemy w 24h (często znacznie szybciej!)

Co mówią klienci o naprawach w OEMatic?

Doskonała
Szybki i profesjonalny kontakt z serwisem. Ekspresowa diagnostyka. Wzmacniacz po naprawie działa jak nowy. Serwis wykonany w ciągu 3 dni z wysyłką zwrotną. Transparentny proces naprawy. Polecam 😉
Odpowiedź od właściciela:Regeneracja tego wzmacniacza z Mazdy było dla nas czysta przyjemnoscia 🙂 Niech służy!
Polecam serwis OEMatic, od wysłania radia do serwisu i zamontowania z powrotem w moim samochodzie minęły 3 dni.
Radio z Mercedes ML W164 2007 NTG2 BE 6089, usterka zdiagnozowana ekspresowo, naprawa wykonana równie szybko.
Kontakt z Panem Tomaszem świetny, informacje od serwisu odnośnie postępów naprawy wysyłane na bieżąco, zdecydowanie jest to serwis, od którego inne mogą się uczyć.
Oczywiste 5 gwiazdek odemnie.
Odpowiedź od właściciela:Dziękuje za zaufanie i powierzenie nam do regeneracji tego modelu NTG2. Starsze radia też moga miec drugie życie 🙂 Niech gra!
5 gwiazdek to za mało..
Firma OEMatic w trybie ekspresowym rozwiązała problem z niedziałającym portem USB (naprawa płyty głównej) w fabrycznej nawigacji od samochodu Kia Sportage. Polecam serdecznie.
Odpowiedź od właściciela:Dziękujemy za fantastyczną opinię! Cieszymy się, że mogliśmy szybko pomóc z nawigacją – zawsze staramy się działać ekspresowo i skutecznie. Pozdrawiamy i zapraszamy ponownie, gdyby coś się działo!
Radio oraz wzmacniacz z KIA Sportage działa jak dawniej.
Profesjonalne podejście do klienta i rzeczy powierzonych, naprawa przebiegła szybko i sprawnie. Polecam serdecznie.
Odpowiedź od właściciela:Dziękujemy za miłe słowa, współpraca z Panem i dla nas była przyjemnością.
Usługa odkodowania fabrycznego radia Alfa Romeo, gdzie ASO niestety umyło ręce. OEMatic rozwiazał sprawę w trybie expresowym, w przystępnej cenie.Bardzo Dobra Robota 😃👍
Odpowiedź od właściciela:Dziękujemy za zaufanie! To, co dla ASO jest "niemożliwe" lub niewarte zachodu, dla nas jest po prostu kolejnym zadaniem do wykonania. Cieszymy się, że mogliśmy pomóc w sytuacji, gdy autoryzowany serwis się poddał. Szerokiej drogi!
Polecam, radio odblokowane w jeden dzień. Bardzo dobry kontakt, szybka odpowiedź na wszelkie pytania.
Odpowiedź od właściciela:Wielkie dzięki! Czas to pieniądz, więc staramy się nie zwlekać ani z naprawą, ani z odpowiedziami na pytania. Super, że sprzęt jest już gotowy do działania. Niech służy!
Skoda Octavia gen 3 brak dźwięku z głośników po przez podłączenie z bt, USB, CD, radio, napisałem do pana Tomasza od razu tak na prawdę problem rozwiązany zimne luty. Radio wysłane i potwierdzenie w 100% zimne luty naprawa z wysłaniem 2-3 dni po podłączeniu do samochodu problem został rozwiązany dźwięk z głośników gra na nowo. Polecam każdemu
Odpowiedź od właściciela:Cieszymy się, że dźwięk wrócił. W tych Octaviach zimne luty to niestety standard, ale jak widać – da się to szybko i skutecznie naprawić. Dzięki za polecenie!
Pacjent W204 2012r - radio w losowych momentach odcina dźwięk, czasami ma problemy podłączyć się przez bt z telefonem, czasami słychać dochodzące "strzały" z głośnika
W ostatnim czasie musiałem odpinać klemę gdyż głośnik strzelał nawet po zgaszeniu oraz zamknięciu pojazdu.
Wykonałem telefon do Pana Tomasza celem ustalenia szczegółów oraz ewentualnej przyczyny usterki - winowajcą może być radio albo wzmacniacz, więc zdecydowałem się wysłać obie rzeczy do naprawy.
Po dotarciu sprzętu do serwisu otrzymałem telefon z informacją oraz wyceną naprawy - winny jest wzmacniacz - radio w tym przypadku zostało również sprawdzone i nie wykazywało usterek.
Radio po naprawie wzmacniacza gra jak marzenie! Sprzęt po naprawie otrzymałem na testy w aucie. Po testach i przejechaniu 400km w deszczu czy też słońcu zero problemów które występowały przed naprawą. Mam wrażenie że radio gra nawet lepiej niż wcześniej i bass jest bardziej żywy 😃
Polecam każdemu! Sprzęt oddany w bardzo dobre oraz profesjonalne ręce, które służą pomocą na każdym kroku. Kontakt również super! Pan Tomek sam wyszedł z inicjatywą aby wysłać nr VIN celem weryfikacji czy inne podzespoły audio w aucie też należy sprawdzić. Szkoda że Google oferuje tylko 5 gwiazdek bo firma zasługuje na więcej.
Pełen profesjonalizm na każdym etapie.
Odpowiedź od właściciela:Cieszę się, że sprzęt gra jak trzeba! Przy takich objawach dokładne sprawdzenie radia i wzmacniacza to podstawa, żeby mieć pewność co do winowajcy. Niech służy i umila trasy.
Super obsluga, radio z hondy crv rozkodowane ekspresowo. Szczerze polecam
Odpowiedź od właściciela:Dziękujemy! Przy zablokowanym radiu w Hondzie szkoda czasu na ciszę, dlatego staraliśmy się zadziałać expresowo. Cieszymy się, że muzyka wróciła na swoje miejsce.
Pełna profeska zdecydujcie polecam
Odpowiedź od właściciela:Dziękujemy za zaufanie i miło słyszeć, że naprawa spełniła oczekiwania. Zawsze stawiamy na solidną robotę, więc cieszymy się, że to widać!Retry

Naprawa nawigacji wysyłkowo – Warszawa, Wrocław, Kraków i cała Polska

Nie musisz szukać serwisu „za rogiem”. 90% napraw realizujemy zdalnie, obsługując klientów z całej Polski.

Niezależnie czy jesteś z Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Poznania, Gdańska czy mniejszej miejscowości – wystarczy, że zdemontujesz jednostkę (lub czytnik nawigacji) i wyślesz ją do naszego serwisu w Sochaczewie. Po naprawie odeślemy sprzęt kurierem, gotowy do montażu.

Chcesz bezpłatną wycenę?

Wyceń naprawę teraz

Wypełnij formularz, a wrócimy z wstępną propozycją w 24h robocze (często szybciej!)
lub zadaj pytanie: info@oematic.pl / +48 603 443 100